Intervju med Otto Drakenberg
Nästan ny på jobbet • Nyhet
I maj 2020 tillträdde Otto Drakenberg som tillförordnad VD på en av Skandinaviens ledande aktörer inom upplevelseindustrin, Moment Group. Den börsnoterade koncernen äger bland annat China Teatern och Oscarsteatern i Stockholm. Otto har lång erfarenhet av VD- och styrelseuppdrag, och kommer närmast från tjänsten som tillförordnad VD för klädkedjan Twilfit. Moment Group har haft stor påverkan av corona-pandemin och när Otto kom in var flera av gruppens verksamheter nedstängda.
Kan du berätta lite om ditt uppdrag på Moment Group?
– Jag är koncernchef på Moment Group sen maj i år. Moment Group är ett kultur- och eventbolag som bedrivs inom tre affärsområden – Event, Immersive Venues och Live Entertainment. Innan corona var det ett bolag med omkring 1 100 medarbetare och en omsättning på dryga miljarden.
Jag rekryterades via Novare som tillförordnad VD vilket innebär att jag tillfälligt är VD på Moment Group och mitt uppdrag går ut på att renodla verksamheten och få till en uthållig lönsamhet.
Vad hade du för strategi för att lära känna en ny organisation?
– Jag brukar kalla mig företagsdoktor och är van vid att jobba med företag som antingen går dåligt eller katastrofalt dåligt. Det är viktigt att snabbt lära känna arbetsplatsen så att man sedan kan meddela uppdragsgivaren, i det här fallet styrelsen, vilken strategi och konkreta planer med aktiviteter som är viktiga att genomföra på kort såväl som lång sikt.
Initialt är det viktigt att träffa så många medarbetare som möjligt. Viktigt att träffa dem där de är och lyssna på deras syn på hur organisationen fungerar – det är den absolut bästa strategin!
En skillnad från en vanlig anställning är att jag måste jobba vansinnigt snabbt som tillförordnad VD och lära känna organisationen otroligt skyndsamt. Man måste vara beredd att lägga mycket tid på att resa runt till alla platser där verksamheten finns.
Hur hanterade du det nu när man ska undvika att resa?
– Jag reste till alla som jag kunde resa till och resten pratade jag med via Teams. Superviktigt i dessa initiala möten är att be medarbetarna dela med sig av både sin syn på bolaget och sitt ansvarsområde men också deras prioriteringar och mål framåt.
Vad hade du för bild av Moment Group innan du tillträdde och har den förändrats efter att du tillträdde?
– Min bild är densamma som i mars när jag rekryterades, att det är en passionerad och vildvuxen organisation. Med vildvuxen menar jag det är en stor bolagsgrupp där det inte riktigt finns någon tydlig strategi varför just dessa bolag ska jobba ihop. Gemensamt för alla inom Moment Group är att det finns en stor passion över mötet med kunder och gäster. Därför kände jag att bilden av bolaget passade mig!
Hur skulle du beskriva din första tid på Moment Group?
– Intensiv, brandsläckning och överlevnadsarbete och det är det fortfarande. Det viktiga är att orka arbeta med överlevnad samtidigt som man jobbar med att strukturellt förbättra bolaget.
Vi är ett av de bolagen som har drabbats hårdast av coronakrisen och av myndigheternas restriktioner vilka gör att vi idag i princip inte tillåts ha någon verksamhet överhuvudtaget.
Hur förberedde du dig mentalt innan du tillträdde i din nya roll?
– Inte på något speciellt sätt, i och med att jag har jobbat med krisföretag massor med gånger så har jag erfarenhet av det här sedan tidigare. Oavsett corona eller inte är det viktiga att man ser till att man kan gå in i uppdraget till 100 procent, än mer viktigt som tillförordnad än i ett ordinarie VD-uppdrag.
Du måste jobba hårdare än i ett ordinarie VD-uppdrag. Du förväntas hantera fler saker snabbare och du förväntas ha kapaciteten att klara av det här.
När organisationen genomgår en kris och många blir drabbade, personer blir av med jobb, aktiekursen dyker och vägen framåt inte är så tydlig, så är det extra viktigt att ha ett bra sinnestillstånd. I en kris är det viktigt att som ledare ha förmågan att staka ut riktningen framåt och inte dras med i en negativ sinnesstämning.
Vad har varit viktigt att fokusera på för att hantera nuvarande situation?
– Det är att parallellt ha en gedigen agenda för överlevnad samtidigt som man fokuserar på det faktiska uppdraget. Jag rekryterades i mars, det vill säga i början av coronakrisen, och då visste ingen hur omfattande krisen skulle bli. Därför har det varit viktigt att jobba med flera överlevnadsstrategier samtidigt.
Om Moment Group
Moment Group består av tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö. Bland verksamheterna märks bland annat Wallmans salonger, 2Entertain med scener som China Teatern, Lisebergsteatern och Vallarnas friluftsteater samt eventbyrån Hansen och Minnesota Communication. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.
Läs också: Nästan ny på jobbet med Jesper Börjesson >>