Intervju med Lars Appelqvist
Nästan ny på jobbet
Lars Appelqvist klev vid årsskiftet in i sin nya roll som Executive Vice President för HKScans svenska verksamhet, efter 22 år på Löfbergs, varav tolv år som VD. Lars är också ordförande i branschorganisationen Livsmedelsföretagen.
Vill du börja med att berätta lite om ditt uppdrag på HKScan?
– Min roll heter Executive Vice President och det innebär att vara ansvarig för den svenska affärsenheten. Det handlar alltså om hela ansvaret för marknad, försäljning, produktion med mera. Jag rapporterar till moderbolaget i Finland, så man kan säga att det är ett stort lokalt ansvar.
Sen har det handlat mycket om det turnaround program som HKScan kört sen 2019, med målet att vända om till lönsamhet. Nu i det tredje året vill vi börja skapa en lönsam tillväxt och implementera den gruppstrategin som finns framtagen. Mitt uppdrag där är helt enkelt att översätta gruppstrategin på lokal nivå.
Hur skulle du beskriva din första tid?
– Jag skulle beskriva den som väldigt rolig och intensiv. Väldigt trevlig!
Vad har varit bäst under den första tiden?
– Det bästa har nog varit att lära känna alla grymma medarbetare i ledningsgruppen! Det har varit en utmaning att träffa människor nu och det var nog det jag var mest orolig inför med tanke på pandemin.
Jag har ju aldrig bytt jobb på det här sättet tidigare. Jag var på Löfbergs i 22 år innan och det innebar ju att jag inte hade någon rutin på att byta jobb, och att dessutom göra det under en tid där man inte kan träffa människor som vanligt, det gjorde mig ganska nervös. Man är ju van vid att möta människor och att vara ute på möten med medarbetarna, det är något som är viktigt för mig. Men med det sagt så ska det också sägas att det absolut roligaste har varit att få möjligheten att träffa ledningsteamet och att få lära känna dem. Att jobba med dem är fantastiskt kul!
… och vad har varit mest utmanande?
– Förutom att inte få träffa medarbetarna som vanligt så har utmaningen varit att komma från ett, i antalet anställda, mindre bolag. Att komma till ett större bolag med större struktur med moderbolag och som dessutom är börsnoterat har varit den största förändringen för mig.
Vad hade du för strategi för att lära känna den nya organisationen?
– Med tanke på pandemin så har man behövt göra på ett annat sätt. Jag har framförallt försökt skapa möten med organisationen på olika sätt, via de verktyg som finns såsom Teams. Vi har möten digitalt för att kunna kommunicera med hela organisationen men utmaningen där är att det blir mycket envägskommunikation. Därför har det varit viktigt att delta i många mötesforum för att lära känna medarbetarna på det sättet eftersom det har varit svårt att besöka bland annat våra produktionsplatser. Det har jag visserligen gjort men jag har inte haft möjligheten att möta personerna där face to face, utan det har fått ske digitalt. Det har gått förvånansvärt bra tycker jag, man märker att alla har en helt annan vana nu än för ett år sedan.
Du har många års erfarenhet av livsmedelsbranschen, senast som VD för Löfbergs, vad tar du med från den rollen in i din nya roll?
– Oavsett vilken produkt det handlar om så gäller det att förstå konsumentbeteenden och vilka behov som styr. Det är samma principer även fast det är olika produkter, det tänket tar jag med mig nu. Också det här med värdet av korta beslutsvägar och förmågan att fatta snabba beslut försöker jag anamma. Hållbarhetsfrågorna är också viktiga att ta med sig, livsmedel är en stor del av lösningen i vår klimatutmaning.
Du tillträdde mitt under pandemin, hur var det?
– Det var ju konstigt att både sluta och att börja under en pandemi, man fick inte möjligheten att säga hejdå på ett normalt sätt. Och att sen komma till kontoret och det är nästan ingen där, det är verkligen märkligt. Samtidigt har fördelen varit att träna på att anamma nya verktyg och nya sätt. Det har fungerat bra här, men det handlar ändå mycket om människorna runt omkring sig, för det ställer andra krav på dem också och det har teamet gjort fantastiskt bra, jag har känt mig så otroligt välkommen.