Intervju med Fredrik Wäppling
Intervju • Nyhet
Efter en lång tid som interimskonsult valde Fredrik Wäppling att tacka ja till den fasta rollen som CFO på energilagringsbolaget Azelio. Läs mer om vad som lockade med uppdraget och om den spännande men hektiska första tiden.
Vill du berätta lite om ditt uppdrag på Azelio?
– Jag var interimskonsult innan och blev uppvaktad av Azelio via Novare, och erbjuden den här fasta tjänsten som CFO. Rollen innebär att jag är ansvarig för finans, vilket är normalt, men jag är också ansvarig för HR och IT på bolaget.
Hur skulle du beskriva din första tid?
– Den första tiden har, som för många andra, präglats av corona vilket inneburit en utmaning, speciellt på grund av att min placeringsort är i Stockholm och min personal sitter i västsverige, i Göteborg och Åmål. Det blev en längre startsträcka i och med att man helst inte skulle resa och träffas så mycket fysiskt. Istället ersattes det med teams-möten och det är såklart svårare att få en känsla för organisationskulturen när man sitter framför en skärm. Så den första tiden har varit utmanande, att komma in i ett nytt bolag och försöka skapa en relation med medarbetare under den här tiden har inte varit helt lätt.
Vad hade du för strategi för att lära känna den nya organisationen?
– Strategin har varit att försöka resa på ett säkert sätt och försöka träffa medarbetare och få en känsla för hur allt fungerar. Ta reda på hur stämningen är i bolaget och på avdelningarna, finns några akuta behov eller något som måste åtgärdas. Så att träffa och ta hand om sina medarbetare helt enkelt! Dock var det svårt att bekanta sig med hela bolaget, de man inte har regelbundna möten med har det varit svårare att lära känna.
Finns det någon situation som varit extra minnesvärd sedan du började?
– Det har varit en hektisk tid och det har hänt mycket under min tid som CFO på Azelio. Vi har bland annat gjort ett par större transaktioner, två nyemissioner, en i höstas och en nu i mars. Azelio tjänar ännu inga pengar utan det är ett utvecklingsbolag som just nu är i övergången till att bli ett kommersiellt bolag som producerar produkter. Vi är i slutskedet av utvecklingsfasen, och tanken är att vi i slutet av det här året ska börja producera i vår fabrik. Så det är mycket som är på gång! Vi har införskaffat Volvos tidigare motorfabrik i Uddevalla, så nu ska alla bitarna på plats med inköp, försäljning, personal, produktion, underleverantörer och kunder, för att få ut våra produkter på marknaden under 2021. Det är högt tryck och mycket som ska göras, planerna ska bli till verklighet och därför gjordes de två nyemissionerna – för att finansiera vår affärsplan.
Du har lång erfarenhet som interimare, vad fick dig att ta en fast roll som CFO på Azelio – vad var det något specifikt med denna roll som lockade?
– Jag trodde ju att jag skulle vara interimskonsult tills jag gick i pension, men när Anna på Novare ringde mig om det här jobbet så var jag tveksam först men jag lyssnar alltid. Vi träffades och jag fick lära mig om bolaget och branschen, att det handlade om att lagra solenergi, och miljöaspekten intresserade mig. Hela den resa som bolaget har framför sig kändes väldigt spännande, från att ha jobbat i tio år för att utveckla en produkt som nu ska ut på marknaden och säljas runt över hela världen. Så den internationella prägeln på bolaget och hela den här fasen att gå från utvecklingsstadiet till att kommersialisera och börja sälja, det var extremt tilltalande och intressant.
Jag såg också att här kommer det finnas saker att göra i flera år framöver. Det är lite som ett interims jobb, som ofta innebär att du går in och har en specifik uppgift och sen går vidare. Men i den här rollen såg jag att det är massor med saker som kommer avlösa varandra, här kommer det hända mycket, vilket jag har tyckt varit roligt i interimsrollen. Så jag insåg att här kunde jag få allt det, men i en fast roll.
Både bolaget och rollen, men också styrelsen lockade, Azelio har en spännande och intressant styrelse som gjorde att jag kände att det här vill jag vara en del av!
Vad tar du med dig från dina tidigare erfarenheter in i din nya roll?
– Jag tror att det var bra att jag varit interimskonsult så pass länge, eftersom jag är van att bli nedsläppt mitt i händelsernas centrum. Något har hänt, en ny situation, då tar man in en interimskonsult som ska klara uppgiften från dag ett. Och så var det här, redan från start var det fullt ös. Att ta hand om en finansavdelning i ett börsnoterat bolag, ta hand om HR-avdelningen som växer, där vi nyanställer ett flertal nya medarbetare i månaden, och dessutom en IT-avdelning, vilket jag inte har erfarenhet av sen tidigare. Allt detta behövdes tas hand om, så det var väldigt nyttigt att ha den erfarenheten från att vara interimskonsult.
Som interimskonsult behöver man vara stresstålig och van att komma in i olika företag med olika kulturer, och att snabbt kunna sätta sig in i det. Det är viktigt att snabbt få en känsla för vad det är för typ av bolag och se vad som är viktigt och vad som ska prioriteras. Nu i dessa tider, när man inte är på arbetsplatsen och kan prata med kollegorna, har det varit extra värdefullt att ha den erfarenheten!