Nyfiken på mångfaldsrekrytering? Dag Strömqvist på SVT ger sina bästa tips
Intervju
Sveriges Television har de senaste åren målmedvetet arbetat med sin mångfaldssatsning, Sverigespeglingen. Initiativet går ut på att skapa en organisation som bättre speglar hela Sverige ur flera perspektiv.
En av de som jobbat aktivt med att öka mångfalden är Dag Strömqvist, chef för SVT:s kultursamlingar av Kostym, Rekvisita och Möbler. Hans viktigaste inspel är att man inte kan se mångfaldsarbetet som ett projekt utan det måste genomsyra alla led för att man inte ska falla tillbaka i gamla vanor.
Han betonar också vikten av att inte bara fokusera på kön eller etnicitet, utan hela spektrat av mångfald som till exempel funktionsvariationer. För att förbättra mångfaldsarbetet tog SVT hjälp av Novare Peritos som specialiserar sig på rekrytering av unga vuxna med funktionsvariationer.
– Att jobba med den målgruppen är en självklar del i vår Sverigespegling och det är jätteviktigt att vi får hjälp att rekrytera ur en bredare pool, säger Dag. Jag upplever dagligen hur ny kunskap kommer fram när olika perspektiv möts. Det är grunden för utveckling och innovation men det skapar också en otroligt fin kultur, en kultur där man är nyfikna på varandra. Det skapar också ett inkluderande ledarskap för det hänger mycket på mig som chef att utveckla min förmåga att arbeta med och ta tillvara på alla perspektiv och olikheter.
Varför tror du att det har fungerat så bra att ha personer med funktionsvariationer hos er?
– Jag har tidigare hållit på mycket med idrott så jag vet kraften i att samla personer med olika kompetenser och bakgrunder. Genom att synliggöra alla så skapar man ett oslagbart team. Att få se personerna växa med uppgiften och tillsammans prestera är något som gör mitt jobb extra roligt och givande.
Vad ska man inte glömma bort i arbetet om man vill öka sin mångfald?
– En fråga som ofta glöms bort är budgetarbetet. Många tror att det är något som kommer komma gratis, men det krävs att man vågar investera både tid och pengar i det. Idag ser man ofta att företag lägger stora budgetar på företagens tekniska utveckling men det är sällan att man får en budget för hur mångfalden ska implementeras i alla processer.
Sen får man inte heller glömma att det inte är ett projekt utan något som måste genomsyra hela organisationen. Vi lever i en komplex värld och för att få till en förändring behövs inte bara karismatiska ledare utan alla måste dela samma bild av varför vi ska gå i en viss riktning.
Hur tror du att näringslivet kommer arbeta med mångfald i framtiden?
– Jag tror att företagen som idag satsar på mångfald kommer vara vinnare imorgon. Kunder kommer ställa högre krav och det kommer bli mer transparent vilka bolag som jobbar med mångfald, på riktigt. Det är inte någon politiker, eller någon annan som ska ta det här ansvaret, det är vi tillsammans.
Vad har du för tips till den som vill öka perspektivtätheten i sin rekrytering?
– Prova! Det är inte alltid det blir rätt första gången men våga då prova igen och ha uthållighet i arbetet. Jag lovar att det lönar sig och ger otroligt mycket tillbaka.