Kinan Halal gästade Alkompis
Nyhet
Alkompis är Sveriges största media på arabiska och har som uppdrag att aktivt främja integration genom att fylla det stora informationsgap som finns i samhället. Alkompis har 2.3 miljoner följare på Facebook.
I sin nya satsning Alkompis Marknad, som görs i samarbete med Facebook, sänds tolv avsnitt kring ekonomi, företagande och karriär med digitalisering som övergripande tema.
I avsnittet om karriär var Kinan Halal, konsult och delägare Novare Potential, med som expert kring hur man kan öka sina chanser till ett arbete. I programmet, som finns att se på Facebook, var även Linkedins Sverigechef Jean Hedayat med.
Alkompis VD Julia Agha kommenterar den nya satsningen såhär:
– Frågor om arbete hamnar alltid i topp när vi frågar våra läsare vilka ämnen de är mest intresserade av. I vårt nya avsnitt av Alkompis Marknad med Novare Potential och LinkedIn som gäster ger vi konkreta råd och tips till vår målgrupp inför ansökan, cv och intervju – men vi går även in på mer långsiktiga råd kring hur man exempelvis kan använda LinkedIn för att bygga ett professionellt nätverk.
För att integrationen ska fungera behöver utrikesfödda personer som är arbetsföra hitta en plats i arbetsmarknaden. På så sätt bidrar man till välfärden samtidigt som man som individ även får chans att växa på ett privat plan genom att lära sig svenska på arbetsplatsen, få kollegor och ingå i ett nytt, socialt sammanhang.