Intervju med Sandra Janbell
Nästan ny på jobbet
Sandra Janbell är Global Head of People Excellence på spelbolaget Evolution. Hon började i november 2020 och har en lång erfarenhet av att arbeta med HR i stora globala bolag som Bacardi och Goodyear Dunlop, alltid med fokus på utveckling och lärande.
Hur ser du på ditt uppdrag?
– Mitt uppdrag på Evolution är att hjälpa till att skapa en kultur, ledarskap och medarbetarupplevelser som inspirerar och tillgodoser fundamentala mänskliga behov. Behov som, om de tillgodoses, tar fram det absolut bästa i människor och amplifierar engagemang, produktivitet och välmående. Det i sin tur driver positiva affärsresultat. Så mitt uppdrag går ut på att tänka igenom hela medarbetarresan på Evolution och identifiera de stadier där vi har störst inflytande på våra anställdas utveckling och välmående. I det ingår att utveckla interaktioner, praxis och verktyg som driver fantastiska prestationer och engagemang.
Hur skulle du beskriva din första tid?
– Omtumlande! Och otroligt rolig! Bara att börja ett nytt jobb mitt i en pandemi är speciellt och jag började precis när vi var i slutskedet av ett potentiellt uppköp av NetEnt. Det var sjukt kul och bubblade av energi och saker att göra. Det är också speciellt att börja på en ny arbetsplats, att komma från ett ställe där alla vet vem man är och vad man gör för att gå till något där man är ett oskrivet blad.
Vad började du med?
– Att sätta mig in ordentligt i affären, det här är en helt ny bransch för mig. Jag har fortfarande inte varit ute på besök i våra studios men jag har ägnat mycket tid åt att tala med medarbetare, först en och en och nu på senare tid i större grupper. Jag vill ta reda på vad som fungerar bra idag och vad vi kan förbättra. Jag har ställt samma fråga till alla: Om du fick drömma, vad skulle mitt team på People Excellence göra för dig? Det har varit en bra start och jag har fått mycket input och tydliga svar.
Vad blev du överraskad av när du kom till din nya arbetsplats?
– Det var som jag trodde, varenda person jag talade med beskrev bolaget som “snabba puckar”. Och det stämmer verkligen! Man hinner uppleva och lära sig mycket när kulturen är så snabb som hos oss. Det är väldigt roligt, det är ett stort företag med startup-känsla, ingenting är omöjligt. Vi rör oss hela tiden framåt och växer med hyper growth. Jag kommer från en helt annan kultur på Bacardi där ägarfamiljen sedan 160 år var väldigt närvarande och beslut växte långsamt fram. Här går vi från idé till genomförande på extremt kort tid och den andan har varit väldigt uppfriskande.
Vad har varit bäst under den första tiden?
– Förutom att det är så roligt med hastigheten så måste jag säga det utrymme och förtroende som jag har fått. Att verkligen äga de här frågorna, det är sällan man får det utrymmet och mandatet. Jag är också glad över bredden – jag släcker både bränder och tänker långsiktigt. Allting hänger ihop och det hjälper mig att tänka på helheten, hur binder vi bäst ihop olika processer för att se vad som driver medarbetarnas engagemang?
… och vad har varit mest utmanande?
– Att inte kunna resa. Vi är ett väldigt litet kontor i Stockholm, nu är vi flera i och med att vi förvärvade NetEnt men den stora businessen är utanför Sverige och den har jag bara fått återberättat, inte sett på egen hand. Det är en stor utmaning nu när jag planerar för att utveckla hur vi tar hand om våra medarbetare. Det har tagit längre tid för jag måste träffa många fler för att få en samlad och omfattande förståelse. Det är tufft men också en bra erfarenhet.
Hur har din onboarding varit?
– Den var enkel, alla är väldigt välkomnande och nyfikna på vad jag kan bidra med. Jag känner mig som en i gänget! Jag har kunnat vara en del på kontoret vilket också känns väldigt skönt.
Vad har du för strategi nu under den första tiden att lära känna den nya organisationen?
– I Sverige har vi sagt som ett litet kontor som inte är riktigt representativt för hur den övriga verksamheten ser ut. Min strategi har varit att ta mig tid att lära mig, jag har lyssnat mycket och ställt massor av frågor. Jag vill snabbt bygga relationer, det är viktigt för mig. Jag är med på många möten för att lära känna medarbetarna och känna dem på pulsen. Jag har också börjat testa mina första idéer för att se hur de kommer landa. Är det huvudet på spiken eller missar jag målet?
Du gick ju in i ditt nya uppdrag mitt i en pandemi – hur var det?
– Jag har inte fokuserat så mycket på det, jag har mest fokuserat på det positiva. Det är klart att det är försvårande att inte kunna resa alls men det digitala mötet är jag van vid efter många år i en internationell organisation. Men jag har noterat vilken skillnad det är nu, folk är så duktiga på att nätverka och knyta kontakter, det är naturligt på ett annat sätt att ett barn springer i bild mitt i ett ledningsgruppsmöte. Det finns en mycket större förståelse för det mänskliga idag och det är en utveckling som jag hoppas vi kan behålla även framåt.