Intervju med Lena Bjurner
Nästan ny på jobbet • Nyhet
Lena Bjurner tillträdde rollen som VD för Sveriges HR Förening i december 2019, bara några månader innan pandemin slog till. I intervjun berättar hon om hur första tiden har varit och vilka svårigheter men också möjligheter som pandemin medfört. Läs mer om hur Lena, med sin gedigna erfarenhet från både affären och HR i Sverige och internationellt, har tagit sig an den nya rollen.
Hur ser du på ditt uppdrag?
– Jag har en viktig roll tillsammans med mina medarbetare och medlemmar i Sveriges HR Förening. Vi har en unik möjlighet att göra skillnad ute i organisationer och därmed även i samhället. Det har varit extra tydligt nu i och med pandemin, där HR-frågor och människofrågor har blivit så tydligt centrala i varje verksamhet. Det finns otroligt mycket samlad kunskap bland våra medlemmar. Vår ambition är att vara en community där man delar med sig till varandra och därmed får fler perspektiv och insikter kring viktiga frågor. Med den samlade kunskapen kan vi som förening både stödja våra medlemmar i deras utveckling, men också driva HR:s talan i olika sammanhang.
Hur skulle du beskriva din första tid?
– När jag tillträdde arbetade jag strukturerat med en 90-dagars plan för att ta reda på bästa vägen framåt. Jag försökte prata med så många medarbetare som möjligt, skaffa perspektiv, läsa på och förstå det vi gör för att kunna sätta ihop en strategi. Strategin som sattes upp godkändes av styrelsen i slutet av februari, så implementationen hann precis starta innan pandemin slog till i mars. Det var rätt lyckosamt att strategin handlade mycket om omställning, där vi ville nå ut bredare till alla som arbetar med HR-frågor i landet. Vi ville komma bort från att vara centrerade till större event och storstäder, framförallt Stockholm. Målet var att bli bredare och skapa en community, så när pandemin kom fick vi bara accelerera en del av arbetet som fanns med i planen.
Vad har varit bäst under den första tiden?
– Jag har varit otroligt imponerad av vår förmåga att ställa om, och att vi gjorde det så snabbt och effektivt. Hela organisationen har verkligen anammat ett “growth mindset”, vilket gjorde att vi ändå landade i ett bra resultat, både i form av feedback men även ekonomiskt.
… och finns det någon situation som varit extra minnesvärd sedan du började?
– Det finns mycket värt att minnas kring hur vi tillsammans skapat värde genom omställning. Ett av dem är hur vi lyckades med omställningen av vårt större prestige event “HR-dagarna och HR-galan”. Att vi lyckades skapa ett så bra event utifrån de helt förändrade förutsättningarna gentemot tidigare år, och att det blev väldigt lyckat sett till innehållet och hur många som deltog och den återkoppling vi fått från deltagare och talare efteråt. Att vi lyckades var tack vare ett grymt samarbete genom hela föreningen. Det har varit extra stort, om jag bara får nämna en sak.
Vill du berätta mer om den strategi du hade för att lära känna din nya organisation?
– Jag är ju uppvuxen i ett amerikanskt bolag, så jag är lite drillad i de här 90-dagars planerna. Men jag tycker det är ett otroligt bra sätt att gå till väga, där man lägger de första 30 dagarna på att bara försöka prata med så många som möjligt internt och externt, läsa på och förstå och därmed få in så många olika perspektiv som det bara går. De nästkommande 30 dagarna går ut på att sortera tankarna och då blir det tydligt vilka idéer man vill ta vidare. Dessa idéer lyfts sedan med teamet och andra för input, för att sedan tillsammans kunna skapa en plan som ska bli godkänd under de sista 30 dagarna.
Jag har upptäckt att det fungerar väldigt bra, att ha en plan som inte bara bygger på den uppfattningen man hade när man tog rollen. Det är lätt att komma in med förutfattade meningar om hur det ska vara, vad som funkar och inte funkar. Därför är det viktigt att ta sig tiden att verkligen förstå, innan man börjar agera. Då får man en mycket bredare bild och kan därför fatta bättre beslut om strategin framåt.
Du hade hunnit arbeta några månader innan mars 2020 – hur har tiden under pandemin varit?
– Pandemin har självklart varit tuff, precis som för många andra. Men som i alla kriser finns det också möjligheter att skapa någonting nytt, och det känner jag att vi har kunnat göra på Sveriges HR Förening. I och med pandemin har HR hamnat i ljuset, det var vi även tidigare men nu under pandemin har det blivit ett ytterligare fokus. Det har gett oss chansen att visa vilket fantastiskt jobb vi gör i så många organisationer.
Det finns en rapport från Deloitte som släpptes nyligen som visar att HR direktörer, VD och andra ledare i organisationen genom pandemihanteringen har fått ett förhöjt förtroende för HR:s förmåga att driva omfattande, komplexa framtidsfrågor genom hela organisationen. Det förtroendet ska vi förvalta och fortsätta att ta ansvar för att organisationer inte bara överlever den här krisen utan framgångsrikt utvecklas ut ur den.