Intervju med Jesper Börjesson
Nästan ny på jobbet • Nyhet
Jesper Börjesson, mångårig och välkänd medarbetare på TV4, klev i februari 2020 in på teknikkonsultbolaget Rejlers som Head of Learning. Men knappt hann Jesper tillträda innan coronapandemin blev ett faktum.
Hur skulle du beskriva din första tid på Rejlers?
– Jag började precis när coronan smällde till så det var en speciell tid att börja ett nytt jobb. Jag hann tänka någon gång, ’oj vad har jag gjort’, men det stod snart klart att det jag lärt mig om digital kommunikation och rörligt material under 25 år på TV4 gick att omsätta på Rejlers. Det är två områden som blivit så viktiga det här året och det var kunskap jag hade. Sen var det förstås speciellt att inte kunna resa runt på våra kontor runtom i Sverige, Finland och Norge för att träffa alla nya kollegor, jag hann bara med en handfull platsbesök innan allt stängdes ner.
Vad är ditt uppdrag på Rejlers?
– Min titel är Head of Learning, det i sin tur kommer från vår vision som är ’Home of the learning minds’. Vi ska vara det mest lärande företaget i teknikkonsultbranschen 2025. Mitt konkreta uppdrag är att inspirera och få igång ett kunskapsutbyte mellan våra konsulter, våra kunder och vår omvärld. Det skapar en stolthet internt men också en medvetenhet externt om vi satsar på att ha de bäst utbildade medarbetarna.
Bland annat startade vi Rejlers Play där jag möter spännande och kunniga gäster. Det är en plattform där man som medarbetare kan få kunskap och inspiration men vi är också generösa och låter alla ta del av kanalen. Vi har fått bra respons och jag är glad att vi har fått ett positivt gensvar. Det är ett långsiktigt arbete där vi får fler och fler tittare och att andra medier börjar plocka upp våra nyheter.
Hur skiljer sig din första bild av Rejlers mot nu?
– Jag ska vara ärlig och säga att jag inte visste så mycket om Rejlers innan rekryteringsprocessen. Jag visste att jag ville fortsätta med rörlig bild och intervjuer, men utanför mediesfären. Efter att ha kommit i kontakt med Novare och fått höra mer om Rejlers kände jag att wow, här finns ett företag som verkligen vill satsa på kunskapsförmedling – det är ju fantastiskt!
Den positiva bilden jag fick då har bara förstärkts under den här tiden, det är ett företag med underdog-attityd som gör annorlunda grejer på nya sätt. Det är en kul resa att vara med på, det känns som när jag började på TV4 i mitten av 90-talet, en nybyggaranda.
Vad har varit mest utmanande under den första tiden?
– Förutom corona då, när man varit 25 år på ett företag som jag så kan man ju det utan och innan. Så det har varit en utmaning, att komma in i ett nytt bolag. Det har också varit en omställning för mig att ha mer normala arbetstider och inte ägna kvällarna åt research och sen gå upp mitt i natten för att åka till jobbet. Tempot är annorlunda också, det finns mer tid för att samla på sig längre material, det redaktionella tempot på en nyhetskanal är ju unikt på sitt sätt.
Hur gjorde du för att lära känna den nya organisationen?
– På grund av omständigheterna gick det väldigt bra att snabbt komma in i organisationen och börja hands on redan första veckan. Jag var beredd på en lång läroprocess där jag skulle åka runt och presentera mig och hälsa på de nya kollegorna men det blev ingen inskolningstid. Men det är som när man ska ut i sändning, det är bara att köra. Rejlers har ingen matrisorganisation så beslutsvägarna är korta och allt man gör är välkommet. När jag tänker tillbaka på våren och sommaren känner jag att jäklar, vad vi hunnit med mycket på kort tid!
Hur kan en vanlig vecka se ut nu när rutinerna är på plats?
– Vi har börjat hitta ett bra arbetssätt, vi jobbar som en redaktion med en redigerare och fotograf. Varje måndag sitter vi och planerar veckans inslag. Sen gör vi intervjuer, det kan vara allt från en tidigare statsminister som Carl Bildt till Linkedins VD Lisa Gunnarsson eller en intern gäst som berättar om ett nytt initiativ. Det är mycket jobb och pusslande men det är roligt när det uppskattas!