Intervju med Jeanette Zeitoun
Nästan ny på jobbet • Nyhet
I september 2020 klev Jeanette Zeitoun in som Head of Brand & Communications på Arlanda Express. I intervjun berättar hon bland annat om hur det var att ta steget in i en helt ny bransch, som blivit extra påverkad av pandemin.
Vill du berätta lite om ditt uppdrag?
– Arlanda express är ett företag som är på en utvecklings- och varumärkesresa, och jag har klivit in i rollen som Head of Brand & Communications. I den rollen är mitt uppdrag att driva den här resan framåt samt att utveckla och förstärka upplevelsen av Arlanda Express, både som tjänst men också som varumärke. Det innefattar allt från kommunikation och medieval, till hur produkt upplevs, både i våra fysiska och digitala miljöer. Målet är att stärka varumärket och skapa en bättre upplevelse för våra resenärer.
Hur skulle du beskriva din första tid?
– Den första tiden har varit extremt rolig, innehållsrik och utvecklande. Det är en ganska liten organisation så man får vara delaktig i mycket. Det här är en ny bransch för mig, så det har varit väldigt spännande och lärorikt. Jag har också haft jättebra stöd från både ledning och organisation, så det har gått snabbt att komma in i den här nya verkligheten.
I den rådande pandemin har det ju varit en annorlunda tid för alla inom branschen, men ledningen och organisationen har hanterat det jättebra och tagit tillfället i akt att gasa och bromsa på rätt ställen. Vi satsar exempelvis på att bygga en stark organisation, har börjat bygga om den fysiska miljön och jobbar med att implementera den visuella identiteten.
Hur har det varit att lära känna en ny organisationen under rådande omständigheter?
– Nu när restriktionerna ökat ännu mer sitter alla hemma, men under delar av förra året fanns tillfällen att träffas lite fysiskt, men också digitalt såklart. Även där har organisationen varit väldigt bra på att ställa om och fått de digitala verktygen att fungera. Trots förutsättningarna har det fungerat jättebra att komma in i organisationen men det är klart att man saknar kollegorna och jag hade gärna haft tillfälle att lära känna ännu fler i organisationen.
Finns det någon situation som varit extra minnesvärd sedan du började?
– Det är mycket som är minnesvärt, men för mig var det speciellt när jag fick samåka med en tågvärd för första gången, och fick se verksamheten från deras perspektiv. Det har också varit väldigt spännande att se hur järnvägsbranschen rent generellt hanterar stora händelser och omställningar.
Vilken bild hade du av Arlanda Express innan du började och har den förändrats?
– Jag hade ingen speciell relation till varumärket sedan tidigare, men jag hade nog en del förutfattade meningar om branschen som sådan. Att det i vissa fall kunde vara en ganska långsam bransch med låg utvecklingsgrad. Men där har Arlanda Express verkligen visat att de är allt annat än det. Det är verkligen en framåtlutad anda och det är ett företag som vill utvecklas, som vill erbjuda något extra. Så de har motbevisat den bild jag hade av branschen helt skulle jag säga.
Du har ju gjort ett branschbyte – vad lockade dig till just Arlanda Express och den här möjligheten?
– Jag såg en massa outforskad potential i varumärket, och att det var en jättespännande tjänst. Jag ville vara med i varumärkesresan och i den här tjänsten finns verkligen möjligheten att vara med att forma och bygga. Det jag också gillar med tjänsten är att den erbjuder en möjlighet att vara så pass nära slutkunden. Man kan komma ner till tåget, få träffa och prata med kunderna och på så sätt kommer man dem väldigt nära. Jag såg en möjlighet att kunna bidra med mina kunskaper och bakgrund, men också en möjlighet att få lära och utvecklas.
Du gick ju in i ditt nya uppdrag med vetskapen om pandemins påverkan – hur var det?
– Det var såklart läskigt att byta bransch och jobb under pandemin, inte minst till resesektorn. Men det slutade med att fördelarna övervägde nackdelarna och det var för mig värt att ta risken, och det har jag inte ångrat!
Pandemin har inneburit en stor omställning för er bransch, hur tror du framtiden kommer se ut?
– Om det blir långsiktiga effekter av pandemin och vad det isåfall blir återstår att se, men jag tror att det gångna året kan ha en påverkan på sikt, inte minst på affärsresandet. Men med det sagt tror jag också att det finns ett uppdämt behov av att resa, träffa nära och kära, och att upptäcka världen. Då finns vi på Arlanda Express här, och vi hoppas att folk väljer det snabbaste, smidigaste och mest klimatsmarta sättet att ta sig till och från Arlanda.