Chef till sektionen för samverkansarkitektur och integrationer

Novare Public
Stad
Stockholm
Employment level
Tillsvidare
Market
Sektionschef
Vill du vara med och forma framtidens digitala välfärd? Inera är navet i Sveriges digitalisering av hälsa, vård och omsorg. Vi utvecklar digital infrastruktur som knyter samman kommuner och regioner och gör skillnad för miljoner människor varje dag. Vår vision? Att skapa världens mest innovativa och omtänksamma välfärd.
För att möta framtidens utmaningar krävs smartare lösningar, nya arbetssätt och en vilja att driva förändring. Inera befinner sig just nu i en omfattande förändringsresa där vi implementerar nya arbetssätt, inför mer agila metoder och arbetar med stora förändringar i våra leverantörssamarbeten. För att lyckas i denna roll behöver du ha en stark förändringsledningsförmåga och trivas i en miljö där utveckling och förbättring står i centrum.
Om rollen
Sektionen för Samverkansarkitektur och Integrationer tillhör It- och arkitekturavdelningen. Sektionen ansvarar för Ineras samverkansarkitektur, en central del av den digitala infrastrukturen som möjliggör smidigt informationsutbyte mellan olika system och organisationer. Som sektionschef rapporterar du till CIO och ingår i avdelningens ledningsgrupp, vilket ger dig en central position med möjlighet att påverka strategiska beslut och driva utvecklingen av Ineras digitala välfärdstjänster.
Du och ditt team utvecklar och förvaltar den Nationella tjänsteplattformen – kärnan i ett digitalt ekosystem med 200 tjänstekontrakt, 18 000 adresserade parter och 600 miljoner slagningar varje månad. Sektionen representerar Inera utåt mot kunder och ansvarar även för anslutningar, kundärenden och den dagliga driften.
Som sektionschef leder du ett team av erfarna och självständiga arkitekter och specialister. Ditt fokus är att skapa rätt förutsättningar för deras framgång, möjliggöra innovation och leverans – du behöver inte själv vara expert på tekniken.
Detta är en unik möjlighet att leda en sektion där teknik, arkitektur och innovation möter strategisk styrning och affärsutveckling. Här får du arbeta tvärfunktionellt, skapa förutsättningar för ett kompetent team och bidra till att utveckla Sveriges digitala infrastruktur.
Vem är du?
Vi söker en trygg, inspirerande och resultatorienterad ledare som drivs av att skapa effektiva samarbeten och strategiska lösningar. Du behöver vara strukturerad, analytisk och ha en stark förmåga att koordinera och driva processer framåt.
Vi söker dig som har:
- Högskoleutbildning inom relevant område.
- Ledarskapserfarenhet inom it, digitalisering eller relaterade områden.
- Förmåga att leda förändring och skapa engagemang i en dynamisk miljö
- Dokumenterad erfarenhet av förändringsledning och att leda organisationer genom omställning.
- Erfarenhet av att driva samarbete över organisatoriska gränser.
- Förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla digitala tjänster.
- Erfarenhet av process- och verksamhetsutveckling.
- Ett modernt, delegerande och tillitsbaserat ledarskap.
Vad erbjuder Inera?
Vi erbjuder en stimulerande och dynamisk arbetsmiljö där du har möjlighet att vara en del av ett engagerat och innovativt team. Vi ser att du som chef är närvarande och deltar i arbetet på kontoret för att främja samarbete och dialog, men vi erbjuder samtidigt ett flexibelt och modernt hybridarbete när verksamheten tillåter.
Vi sitter i moderna lokaler centralt i Stockholm vid Slussen på Söder med närhet till kollektivtrafik. Hos oss får du en spännande roll där du får påverka Sveriges digitala välfärd på riktigt. Vi erbjuder en möjlighet att växa både som ledare och strateg.
Varaktighet och tillträde
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens slut.
Vill du veta mer?
Per Brogevik, CIO – per.brogevik@inera.se
Fackliga frågor (Vision), Monica Rosén – 072-724 32 81
Vi ser fram emot din ansökan!