Fredrik Hillelson med i Resumé
- 13 januari 2022
- Intervju
Novares VD och grundare, Fredrik Hillelson medverkar i Reumé, där han kommenterar de siffror som tagits fram om hur länge en marknadschef i snitt sitter på sin post.
”När Resumé Insikt kartlägger hur länge marknadscheferna hos Sveriges 100 största annonsörer sitter på sina poster landar medianen på 2,5 år. Storannonsörerna har i genomsnitt haft knappt två marknadschefer de senaste fem åren. På Åhléns, som är värst i klassen, har man avverkat fem på lika många år. Andra som bytt tre gånger de senaste fem åren är bland annat Spendrups, K-Rauta, Advisa, Circle K, Telenor och Cloetta. På andra sidan spektrat hittar vi Arvid Nordquists Ola Liljeqvist som lett kaffeproducentens marknadsavdelning i snart 20 år.”
”Så korta perioder skvallrar om att marknad inte är den viktigaste funktionen på företaget. Om man är av uppfattningen att marknadsföring är en strategiskt viktig resurs för att driva tillväxt är de här siffrorna inte alls bra. En vd sitter betydligt längre och det borde även marknadscheferna kunna göra. Uthållighet är bra, säger Fredrik Hillelson.”