Business Controller – Stiftelser

Interim and Recruitment

Stad

Stockholm

Under 2021 etablerades Wallenbergstiftelsernas helägda ägarbolag Wallenberg Investments AB i syfte att långsiktigt förvalta och utveckla Stiftelsernas tillgångar. Wallenbergstiftelsernas största tillgångar är det noterade delägda investmentbolaget Investor AB respektive det helägda ägarbolaget FAM AB, inklusive Navigare Ventures AB. Wallenberg Investments AB:s ansvar omfattar kapitalförvaltning och ägarstyrning, både på kort och lång sikt. Verksamheten inom Wallenberg Foundations AB, som hanterar administration och anslagsprocesserna för Stiftelserna, kommer att föras över till Wallenberg Investments i januari 2024.

Söker du en möjlighet där du får använda dina erfarenheter inom uppföljning, analys och ständiga förbättringar i en professionell miljö som i huvudsak bidrar till utveckling av svensk forskning och utbildning? Har du erfarenhet av att arbeta med stiftelser eller inom företag med betydande tillgångar och innehav? Tveka då inte att söka!

Om rollen

I rollen som Business Controller fyller du en viktig roll i att följa upp och analysera ekonomin i Wallenbergstiftelsernas anslagsverksamhet. Ditt ansvar inkluderar att följa upp och analysera resultat- och balansräkningar på månadsbasis samt ta fram underlag för rapportering till ledning, och styrelser. En stor del av rollen omfattas av uppföljning och kontroll av Stiftelsernas anslagsverksamhet, verksamhetsuppföljning samt stötta i budget- och prognosarbetet.

Wallenbergstiftelserna delar varje år ut stora anslag till svensk forskning och i ditt arbete kommer du även att ansvara för administration av rekvisitioner avseende anslag och stötta det team som arbetar med anslagen. Du kommer få ta ett stort ansvar när det kommer till uppföljning, analys och prognos av ekonomin och fylla en viktig funktion gällande stöd och analysunderlag till ledning.

Då ekonomifunktionen är inne i en transformation, kommer du aktivt att delta i projekt och initiativ som syftar till att förbättra och effektivisera ekonomifunktionen och dess processer. Du blir en del av ekonomiteamet som idag består av ca 8 personer och rapporterar till ekonomichef samt till ansvarig för Stiftelsernas anslagsverksamhet. 

Din profil

Som person är du trygg och stabil samt har en hög grad av professionalitet och levererar kvalitet i allt du gör. Du är proaktiv och har förmågan att identifiera lösningar på problem och möjligheter till förbättring. Du har hög integritet och är prestigelös och jordnära i ditt arbete. För att lyckas i rollen ser vi att du därtill är strukturerad, noggrann och analytisk.

Kvalifikationer

  • En relevant akademisk examen inom ekonomi/finans.
  • Minst 10 års erfarenhet av kvalificerat arbete inom redovisning, controlling och rapportering, företrädesvis inom en större ekonomiorganisation eller affärsområde.
  • Gedigen erfarenhet av att arbeta med ständiga förbättringar och processoptimering.
  • Stora kunskaper i Excel och PowerPoint.
  • Erfarenhet från stiftelseverksamhet är mycket meriterande.
  • Goda kunskaper i ekonomiska regelverk.

Låter det intressant?
Välkommen med din ansökan! För frågor, vänligen kontakta Kristin Högdahl på Kristin.Hogdahl@novare.se. Notera att vi inte tar emot ansökningar via e-post i och med GDPR.