Redovisningsansvarig – Stiftelser

Interim and Recruitment

Stad

Stockholm

Under 2021 etablerades Wallenbergstiftelsernas helägda ägarbolag Wallenberg Investments AB i syfte att långsiktigt förvalta och utveckla Stiftelsernas tillgångar. Wallenbergstiftelsernas största tillgångar är det noterade delägda investmentbolaget Investor AB respektive det helägda ägarbolaget FAM AB, inklusive Navigare Ventures AB. Wallenberg Investments AB:s ansvar omfattar kapitalförvaltning och ägarstyrning, både på kort och lång sikt. Verksamheten inom Wallenberg Foundations AB, som hanterar administration och anslagsprocesserna för Stiftelserna, kommer att föras över till Wallenberg Investments i januari 2024.

Är du en erfaren redovisningsekonom med passion för kvalitetssäkring och förbättringsarbete? Vill du arbeta i en professionell miljö med stort bidrag till svensk forskning? Om du dessutom har erfarenhet av att arbeta med stiftelser eller företag med betydande tillgångar och innehav, tveka inte att söka rollen som Redovisningansvarig!

Om rollen

I rollen som Redovisningsansvarig kommer du att spela en central roll i hanteringen av redovisningen för Wallenbergstiftelserna. Du kommer att ha övergripande ansvar för bokslut, årsredovisningar och deklarationer för de tre största stiftelserna och därtill samordna redovisningen för samtliga stiftelser. Vidare ansvarar du för kvalitetssäkring och analys av bokslut, dess processer och interna kontroller, och agerar som Redovisningsspecialist för områdena Stiftelser och Fastighet.

Du blir en del av ekonomiteamet som idag består av 8 personer, där du kommer arbeta nära både redovisningsansvariga inom ekonomiavdelningen och den grupp som arbetar med stiftelsernas anslagsverksamhet. Du kommer aktivt att delta i projekt och initiativ som syftar till att förbättra och utveckla ekonomifunktionens processer, rapportering och uppföljning, så som att effektivisera styrelserapporteringen och kvalitetssäkra prognosarbetet tillsammans med Business Controller. Du rapporterar till Ekonomichefen.

Din profil

Vi söker dig som är trygg, stabil och professionell i ditt arbete. Du levererar hög kvalitet i allt du gör och är alltid proaktiv med att hitta lösningar och förbättringsmöjligheter. Din prestigelösa och jordnära kommunikationsstil gör dig till en värdefull tillgång i bolagets företagskultur som värdesätter öppenhet och samarbete.

För att lyckas i denna roll är du strukturerad, noggrann och analytisk. Du har även ett genuint intresse för att arbeta med Excel, Power BI och IT-relaterade förbättringar. Om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med stiftelser eller inom företag med betydande tillgångar och innehav, anses det som meriterande.

Kvalifikationer

  • Relevant akademisk examen inom ekonomi.
  • Minst 10 års erfarenhet av kvalificerat arbete inom redovisning och rapportering, företrädesvis inom en större ekonomiorganisation.
  • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med ständiga förbättringar och processoptimering.
  • Starka kunskaper i Excel och PowerPoint..
  • Goda kunskaper i ekonomiska regelverk.

Låter det intressant?
Välkommen med din ansökan! För frågor, vänligen kontakta Kristin Högdahl på Kristin.Hogdahl@novare.se. Notera att vi inte tar emot ansökningar via e-post i och med GDPR.