Beredskapslyftets vaccinationskampanj för minoritetsgrupper har nått över 125,000 personer på två veckor
Nyhet
Den 18 februari startade den digitala vaccinationskampanjen vars mål är att ge utvalda målgrupper i Stockholms län korrekt information om covid-vaccinationen för språkgrupperna arabisktalande, somalisktalande och persisktalande svenskar i Stockholms län. Initiativet kom från Beredskapslyftet och grundade sig på lärdomar som dragits kring vikten av riktad kommunikation, samt inspiration från andra länder för att nå ut till hela befolkningen.
Beredskapslyftet har samarbetat med The Social Few, som är en kommunikations- och insiktbyrå med fokus på datadriven inkludering av minoriteter för att genomföra en digital vaccinationskampanj på Facebook, som leder mottagarna till 1177 med uppdaterad information på 35 olika språk. Fokus har varit att nå ut med rätt information och att minska risken för desinformation.
Informationskampanjen startade den 18 februari och har efter två veckor nått en räckvidd på 73% av alla mottagare som varit aktiva på Facebook under perioden från de tre språkgrupperna. Statistik visar att kampanjen nått över 125 600 personer, varav 66% av dem som har engagerat sig i kampanjen har varit mellan 35–65 år. Kampanjen har hittills ett unikt CTR på 29 procent, vilket innebär att nästan var tredje person som har sett kampanjen också har aktiverat sig. Kampanjen har visats över 885 500 gånger och resulterat i att över 11 400 personer besökt 1177.se för att få mer information på sitt språk.
– Reaktionerna från de språkgrupper vi riktade oss till har varit väldigt positiva och kommentarerna har visat ett tydligt intresse för initiativet, och lett till att väldigt många valt att söka mer information om vaccinationen. I de fall det rådde informationsbrist förtydligade vi informationen och hänvisade till 1177.se. Vi kunde även se att vaccinationsmotståndare som kommenterade inläggen negativt snabbt rättades av andra i kommentarsfältet, säger Suzan Hourieh Lindberg, VD och medgrundare The Social Few.
– Det har känts viktigt att göra en insats för att öka kunskapsnivån kring vaccinering och att minska desinformation, inte minst för några av de grupper som drabbats allra hårdast av pandemin, säger Fredrik Hillelson, medgrundare av Beredskapslyftet.
Lärdomar från kampanjen visar på vikten av att kommunicera skräddarsytt till minoriteter och rikta kommunikationen mot olika språkgrupper, för att säkerställa att man når ut med rätt information till alla. Digitala kanaler är ett kraftfullt och effektivt verktyg att använda sig av då en stor del av befolkningen har en digital närvaro och där tar del av information, vilket gör det möjligt att skapa framgångsrika kampanjer på olika språk.
Om kampanjen
Kampanjen består av underlag från Region Stockholm, information finns sedan tidigare på 1177.se på 35 olika språk.
Kontakt
Fredrik Hillelson, medgrundare av Beredskapslyftet
fredrik.hillelson@novare.se, 073-520 00 62
Suzan Hourieh, VD och medgrundare av The Social Few
suzan@thesocialfew.com, 073-504 36 84
Om Beredskapslyftet
Beredskapslyftet mobiliserar tillfälligt tillgängliga personalresurser för att stödja svenska arbetsplatser som är starkt pressade under coronakrisen eller som är i behov av akut hjälp. Beredskapslyftet sker i tätt samarbete mellan näringsliv, akademi och offentlig sektor.