SKF stärker ledarskap för att accelerera strategi och transformation

Läs nedan om hur vi tillsammans med SKF hjälpte ledare att dria sin industriella transformationsresa framåt.

SKF flaggor

Förändrat tankesätt med tydliga skiften

SKF, en global ledare inom lager, tätningar och smörjsystem, hade ett tydligt mål att accelerera sin affärstrategi och transformationsinsatser genom att stärka sina ledare i att driva förändring. Syftet var att öka förändringstakten och transformera arbetssätt och innovation inom två strategiskt viktiga områden; försäljning och fabriksomställning.

Initiativet fokuserade på att främja ett förändrat tankesätt inom affärsverksamheten och ledarskapet med tydliga skiften:

  • Gå från ett volymdrivet till ett lönsamhetsdrivet mindset
  • Prioritera banbrytande innovation framför stegvisa förändringar
  • Integrera hållbarhet och syfte i hela värdekedjan
  • Möjliggöra flexibel resursfördelning för att frigöra tid för transformation
  • Främja ansvarstagande och experimenterande för snabbare beslutsfattande
  • Stärka ägandeskap i linje med regionaliserings strategin

Detta initiativ hjälper våra fabrikschefer att bli Chief Transformation Officers för sina fabriker genom att skapa och genomföra transformationsplaner med ett tydligt syfte. Det seniora mentorskapet har varit ett fantastiskt sätt att lära sig och dela best praxis om ’ledande transformation’. Vi ser framemot att fortsätta transformera vår verksamhet och värdesätter verkligen arbetet tillsammans med Novare Leadership.

– Ajay Naik, Director, One Operations EMEA & MD SKF Sweden

SKF var också i skedet att separera delar av bolaget och dela upp koncernen i två separata bolag. En omfattande kommande förändring för hela ledarkollektivet.

I samarbete med SKF HR-chefer och affärssponsorer tog Novare Leadership flera action i ett learning-program baserade på tre nyckelområden för ledarna; Individual Strategy Acceleration Plans, Acceleration events (vilka inkluderade både fabriksbesök för erfarenhetsutbyte och cross-learning med externa bolag), samt seniort mentorsstöd.

 

Individuella strategiska accelerationsplaner

Programmen utgick ifrån varje ledares egen lärresa där utvecklingen av en tydlig egen plan på liggande strategi sattes. Det inkluderade en plan både för personlig ledarskapsutveckling och för respektive affärsområde med syftet att skräddarsy varje utvecklingsresa baserat på varje individs unika utmaningar på marknaden.

 

 

Acceleration-events & fabriksbesök

För att lära från andra bolag och branscher och utbyta bästa praxis planerades fabriksbesök och efterföljande workshops för utbyte. Atlas Copco, Electrolux Professionals och SAAB valdes ut för fabriksbesöken baserat på olika lyckade transformationsresor för respektive fabriker. Viktiga lärdomar och insikter kring transformation, förändringsledning och olika marknadsutmaningar delades mellan bolagen under fler efterföljande workshops.

Seniort mentorskap

För ytterligare stöd i de individualla lärresorna matchades både en intern och extern mentor till varje ledare. Grunden för mentormatchningen var att hitta seniora chefer med erfarenhet av liknande transformationsresor inom strategiaccelerering och/eller fabrikstransformation. Novare Leadership tillgänglighet till ett globalt nätverk av seniora ledare blev centralt för att få till matchning för ömsesidigt erfarenhetsutbyte. Novare Leadership bidrog också med en mentorhandbok med vägledande principer för att hjälpa mentor och adept i deras resa, samt tips och rekommendationer för framgångsrikt mentorskap.

”Genom att kombinera individuella lärresor, cross-learning mellan bolag och seniort erfarenhetsutbyte via mentorskap driver vi strategisk innovation framåt och smartare beslutsfattande,” säger Christina Andersson, programdirektör för SKF-projekten på Novare Leadership.

 

Site visit with Novare

Ge ledarna mod att driva utvecklingen framåt

Accelerations-eventen inkluderade även ledarskapssessioner för att stärka ledarna med nya tankesätt, mod att driva utvecklingen framåt och att ta sig an rollen som katalysatorer för transformationsresan framför dem.

Efter fabriksbesöket på Electrolux Professionals i Pordenone, Italien, sammanfattade gruppen sina lärdomar och insikter om att leda transformation:

Tydligt syfte & budskap
Vikten av ett tydligt ”Varför” genom hela transformationsresan för att skapa samstämmighet och motivation.

Ledarskaps-mindset
Transformation börjar med ledarens mindset. Vikten av leda genom exempel och vara en förebild för öppenhet, motståndskraft och tillväxt.

Tidig involvering
Prioritera tidig involvering framför perfektion för att stärka ägarskap och samstämmighet.

Fokus & Prioritering
Var djärv i prioriteringsbesluten om vad som ska fortsätta göras och vad som ska avslutas för att skapa tydlighet och effektivitet.

Brådskande vs långsiktig vision
Vikten av att balansera kortsiktig brådska för att saker ska ske med långsiktiga kulturella mål för uthållig förändring.

Kulturell uthållighet
Fokusera på att förändra attityder och beteenden – verklig förändring tar tid och kräver konsekvens.

Vill du veta mer?

Kontakta oss om du är nyfiken på hur vi kan stödja dig och ditt företag med transformation inom ett specifikt område.