Jan Carlzon & Meg Tiveus gäster i Novares Mentorprogram
Mentorprogram • Nyhet
Artikel från Veckans Affärer
En kväll i september begav sig adepterna i Veckans Affärer och Novares mentorprogram till Grand Hôtel för att lyssna på två näringslivstoppar – före detta SAS-vdn Jan Carlzon och styrelseproffset Meg Tiveus – när de gav sina bästa råd kring ledarskap, framgångsrika affärer och karriär.
”Ingen köper en vara för att företaget har låga kostnader”, var en av insikterna som näringslivsprofilen Jan Carlzon delade med sig av till adepterna på årets mentorprogram. ”För att skapa ett långsiktigt lönsamt företag kan du inte börja i kostnaderna du måste ta din utgångspunkt i attraktionskraften hos din produkt.”
Nyckeln i en framgångsrik affärsstrategi sitter enligt Jan Carlzon hos kunden och dennes upplevelse vid varje möte med företaget. Och det kan innebära att synsättet behöver förändras ganska radikalt. ”På SAS sade vi så här: vi brukade flyga flygplan, nu måste vi lära oss att flyga människor”, sade han.
”Det blir aldrig mer lugn och ro”
Meg Tiveus, som tidigare varit vd på bland annat Posten och Svenska Spel, påminde adepterna om att dagens näringsliv är komplext och snabbföränderligt och kommer så förbli. ”Det blir aldrig mer lugn och ro”, varnade hon. ”Er uppgift som ledare är att hela tiden anpassa strategin hos ert företag till en omvärld som är i ständig förändring, och där spelreglerna ändras i en allt snabbare takt.”
Ett annat råd från Meg Tiveus kan låta självklart: prioritera lönsamhet. ”Ändå är sista raden förvånande ofta bortglömd i styrelsernas diskussioner”, sade hon. ”Fokus ligger ofta på en miljon andra saker.” Meg Tiveus manade också adepterna till att vara bekväma med att dagens medarbetare är allt mer kompetenta. ”Var aldrig rädd för trycket underifrån det är genom att rekrytera de bästa medarbetarna man når framgång”, uppmanade hon.
Text: Veckans Affärer
Foto: Hanna Teleman