Framtidens ledarskap – träff i Novares Mentorprogram
Mentorprogram • Nyhet
För 13:e året i rad pågår nu Novares uppskattade Mentorprogram – för den nya generationens ledare. På veckans nätverksträff i programmet fick adepter och mentorer diskutera och ta del av nya perspektiv på tema ”framtidens ledarskap” tillsammans med tongivande gästtalare.
Syftet med Novares Mentorprogram är att låta ledare från olika generationer och sektorer mötas – för att rusta ledare och tillsammans stärka Sveriges konkurrenskraft. Detta sker dels genom individuella, skräddarsydda, mentorskap och dels genom ett antal interaktiva nätverksträffar med aktuella teman på agendan. Nu var det dags att diskutera vad som krävs av framtidens ledarskap.
Systembolagets VD om deras kulturresa och syn på framtidens ledarskap
Efter att Novares programledare Sara Hellsten & Johanna Andersson sagt hej till gästerna och checkat in med en diskussion om humor och glädje i ledarskapet, var det dags att välkomna träffens första gästtalare – Magdalena Gerger, VD och koncernchef på Systembolaget samt styrelseledamot i Investor och Svensk Handel.
Magdalena inledde med vad som enligt henne är viktigast att fokusera på ur ett ledarskapsperspektiv.”
“På Systembolaget har vi sett till att ha fokus på människan i centrum. Om du har koll på dina medarbetare och relationer, det kan vara affärsrelationer eller andra intressenter, så är du på hugget med en bra start för ett bra ledarskap.”
För att arbeta effektivt med ledarskap på ett stort företag som Systembolaget är det viktigt att delegera. Magdalena menar att man som ledare måste våga släppa ansvaret. Så länge man har ett tydligt gemensamt syfte och målbild blir det sällan fel eftersom alla följer “samma kompass”. Hon fortsätter med några reflektioner kring att leda på distans.
”Med en stor andel av våra butiksmedarbetare på distans är vi vana att jobba med frågan. För att lyckas behövs en nära chef, ett nära ledarskap och regelbundna uppföljningar.”
Systembolagets kulturresa – fokus på kundcentrering och medarbetarna
Magdalena beskriver att Systembolaget idag har en värderingsstyrd kultur, men att det inte var den kulturen hon fann när hon började på företaget för drygt 10 år sedan. Då var det mer regelstyrd kultur där onödigt mycket eskalerades inom organisationen.
“Vi lyckades vända detta genom att säga att det är kunden som är beställare och den som är viktigast. Sedan började vi vår kultur- och värderingsresa med oss i ledningen och vårt ledarskap, sedan cheferna och alla medarbetare.
Just fokus på medarbetarna var något Magdalena betonade flera gånger. Hon poängterar även att det med tydliga målbilder, en miljö av tillit och klar delegering inte alls är svårt att få alla medarbetare att ta ansvar.
”Medarbetaren i centrum betyder att vi tar hand om våra medarbetare – och då tar de hand om våra kunder. På så vis tar man även hand om pengarna och om hållbarhetsaspekter, och detta blir ett mycket starkt ekosystem.”
Vision för sitt ledarskap
Avslutningsvis får Magdalena frågan om hon har någon vision för sitt ledarskap.
“Min vision för mitt ledarskap och för Systembolaget det är att det ska vara en beständig och utvecklande verksamhet som hela tiden vill bli bättre.”
“När det gäller min legacy generellt så är det att få ihop det här ekosystemet av att göra bra saker i samhället, bättre hållbarhetsavtryck genom att sätta medarbetaren i centrum och bry sig om dem, så de kan lägga vikten vid kunden och även affärsmässighet.”
Paneldiskussion med Vahid Zohali, ny VD för IBM Sverige; Magdalena Ihre, VD på Novare Search & Selection och Joel Ambré, VD på Vectura fastigheter
Arbete och ledarskap på distans diskuterades under träffen, och panelen fick inledningsvis några ja- och nej frågor. På frågan om deras respektive företag kommer behålla möjligheten att arbeta på distans framåt, av andra anledningar än Covid-19, svarade alla i panelen JA.
”Vi ser att jobba en del hemifrån ökar effektiviteten, men vi behöver också ses på kontoret varje vecka. Jag jobbar med utveckling av kommersiella fastigheter – och jag tror verkligen på de fysiska mötesplatserna även i framtiden”, kommenterar Joel Ambré på Vectura Fastigheter.
Magdalena Ihre på Novare Search & Selection fyller i att det i framtiden kommer vara stora krav på att vara mer närvarande som ledare, och följa upp oftare, framförallt med ett fortsatt ledarskap på distans.
Vikten av en stark företagskultur kvarstår
Nästa ja- och nej-fråga var ”kommer företagskultur som koncept bli än mer viktigt i framtiden?”
“Ja, företagskulturen blir oerhört viktigt för att skapa individuellt engagemang och sedan koppla det till företagets syfte och kultur. Du behöver förstå varje medarbetares drivkraft.” svarar Magdalena Ihre på Novare Search & Selection.
“Företagskultur har alltid varit viktigt. Det gäller att ha en miljö där människor vill vara. Jag tror motivationen har ökat väsentligt när vi börjat ses en del igen och faktiskt komma till jobbet, efter våren med digitala möten. Man måste se till att man har något form av tema så att man samlar folk kring något”, fortsätter Vahid Zohali, nytillträdd VD på IBM Sverige.
Framgångsfaktorer och egenskaper för ledare idag och i framtiden
Panelen fortsätter med att diskutera vilka egenskaper och arbetssätt som kommer bli allt viktigare för ledare och medarbetare framåt. Några gemensamma nämnare var att hitta nya partnerskap, arbeta med ökad delegering och agila team för att snabbt navigera framåt, att ha ett tydligt syfte och en gemensam målbild samt självledarskap.
”Jag ser att vi behöver lära känna oss själva och bygga trygghet i gruppen, för att på riktigt skapa en inkluderande kultur. En annan egenskap som blir allt viktigare är förmågan att hantera komplexitet”, kommenterar Joel Ambré.
“Som ledare idag behöver du vara mer genuin – och vara det under hela resans gång. Man ska managera sitt team, managera sin business och managera sig själv. Just det här med att managera sig själv brukar alltid komma sist, och jag tror det är jätteviktigt att som ledare fokusera på det och hitta sig själv, det kommer vara ett viktigt sätt att agera i framtiden.”, fortsätter Vahid Zohali.
Ett närvarande ledarskap med täta uppföljningar var också något som kom på tal.
“Det tar väldigt mycket tid att vara nära sina medarbetare. Det är inte tal om att följa upp bara en gång om året, utan nu är det kortare men oftare som gäller och det kommer kräva mycket tid från en chef eller ledare.” menar Magdalena Ihre.
Slutligen fick Vahid Zohali frågan om vikten av ha rätt inställning.
“Just nu befinner vi oss i ett perfekt läge för ledare. Det är när det kommer en kurva på raksträckan, det är då man har en chans att ta lead. Det är många som pratar om att det här är en kris som man ska överleva och det är den sämsta inställningen man kan ha. Vi ska inte överleva krisen, vi ska överträffa den istället. Det är rätt inställning. Hur kan jag accelerera min utveckling för att kunna ta lead?”