Enhetschef Företagsinsamling till Wateraid

Vill du leda och utveckla framgångsrika företagssamarbeten som gör verklig skillnad? WaterAid Sverige söker en Enhetschef för företagsinsamling – en strategisk och operativ ledarroll med ansvar för att driva vårt partnerskapsarbete med företag i Sverige och Norden.
Om WaterAid
WaterAid Sverige är del av den internationella federationen WaterAid och tillsammans med våra över 1 400 kollegor verkar vi i 30 länder. Vi är en global organisation med en bred mix av kompetenser. Vårt gemensamma uppdrag är tydligt. Vi jobbar för att alla, överallt ska ha tillgång till rent vatten, toaletter och hygien till år 2030.
WaterAid Sverige är en inspirerande arbetsplats som erbjuder en spännande och händelserik vardag på jobbet. Att arbeta för oss är utvecklande och givande. Du får insyn i hur organisationen arbetar både i Sverige och globalt.
WaterAid Sverige har hög medarbetarnöjdhet och är en arbetsplats där medarbetare skattar inkludering, eget inflytande, bemötande, ledarskap, innovationskultur, samarbete med kollegor, hållbar arbetsbelastning och generell trivsel mycket högt. Vi erbjuder olika typer av kompetensutveckling, vi har en generös friskvårdspeng och en friskvårdstimme per vecka samt många olika typer av inspirerande personalaktiviteter.
WaterAid vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare och välkomnar därför alla ansökningar till denna roll.
Om rollen
Som enhetschef för företagsinsamling ansvarar du för att leda, utveckla och driva WaterAids arbete med företag i Sverige och Norden. Du har personalansvar för enhetens medarbetare, och ansvarar för att teamets arbete håller hög kvalitet, uppnår mål och är strategiskt riktat mot långsiktig tillväxt.
Dina arbetsuppgifter:
- Strategiskt och operativt leda enheten för företagssamarbeten.
- Personalansvar för teamets medarbetare.
- Ansvara för strategiutveckling, måluppföljning, kvalitetssäkring och resultat.
- Vara kundansvarig för egna partnerskap (cirka 50 % av rollen).
- Skapa nya partnerskap och utveckla befintliga samarbeten i Sverige och Norden.
- Planera och genomföra kampanjer tillsammans med kommunikationsenheten.
- Ansvara för utvecklingen av arbetet med stora givare och filantroper.
- Samverka med policy- och programteamet för att utveckla innehåll och anpassa erbjudanden.
- Leda analys och utveckla datadriven lojalitetskommunikation.
- Ansvara för budget, uppföljning och prognos samt utveckling av KPI:er.
- Säkerställa god efterlevnad av globala policyer och riktlinjer.
- Utveckla arbetsprocesser, kontraktsformer och styrdokument.
- Samordna med vår representant i Danmark och bidra till vår nordiska expansion.
- Bidra till hela federationens gemensamma arbete och mål.
Personliga egenskaper och kvalifikationer
- Vi söker dig som är en trygg och strukturerad ledare med god affärsförståelse och ett starkt engagemang för hållbarhet och global utveckling.
- Minst tre års erfarenhet av strategiskt arbete med företagssamarbeten eller affärsutveckling.
- Dokumenterad erfarenhet, minst två år, av att leda team och utveckla medarbetare.
- Erfarenhet av att bygga och förvalta starka och långsiktiga partnerskap.
- Förmåga att kombinera strategisk analys med operativt genomförande.
- Erfarenhet av budgetansvar och resultatuppföljning.
- Dokumenterat intäktsansvar med goda resultat.
- God vana att arbeta tvärfunktionellt och i internationella sammanhang.
- Mycket god kommunikativ förmåga, både på svenska och engelska.
Utöver det är det meriterande om du har
- Erfarenhet av att arbeta med hållbarhets- eller utvecklingsfrågor.
- Kunskap om digitala verktyg för CRM och kampanjstyrning.
- Erfarenhet från arbete i andra nordiska marknader.
- Kan tala norska eller danska.
Förutsättningar för tjänsten
Tjänsten är på heltid med 38 timmars arbetsvecka och målstyrd arbetstid. Tillträde sker enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning i sex månader och därefter övergår tjänsten i en tillsvidareanställning. WaterAid Sverige har Fremias tjänstemannaavtal som kollektivavtal. Du rapporterar direkt Insamlings- och kommunikationschefen. Vi har en hybridpolicy och placeringsorten är Stockholm. WaterAids kontor ligger i Hammarby Sjöstad och den här rollen kräver att man är minst tre dagar på kontoret till att börja med.
På WaterAid tar vi safeguarding på största allvar och vi gör vårt yttersta för att inte sårbara unga och vuxna ska utsättas för någon form av skada eller brott. I samband med rekrytering kommer arbetsgivaren att be slutkandidaten om utdrag från Belastningsregistret, utföra en CV-verifikation samt göra en kreditkontroll via UC.
Låter detta intressant?
I denna rekrytering samarbetar Wateraid med Novare Interim & Recruitment. Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post mot bakgrund av GDPR. Vid frågor, kontakta ansvarig rekryterare Elin Hansen på elin.hansen@novare.se
Varmt välkommen med din ansökan!