Redovisningsekonom

Interim and Recruitment

Stad

Stockholm

Under 2021 etablerades Wallenbergstiftelsernas helägda ägarbolag Wallenberg Investments AB i syfte att långsiktigt förvalta och utveckla Stiftelsernas tillgångar. Wallenbergstiftelsernas största tillgångar är det noterade delägda investmentbolaget Investor AB respektive det helägda ägarbolaget FAM AB, inklusive Navigare Ventures AB. Wallenberg Investments AB:s ansvar omfattar kapitalförvaltning och ägarstyrning, både på kort och lång sikt. Verksamheten inom Wallenberg Foundations AB, som hanterar administration och anslagsprocesserna för Stiftelserna, kommer att föras över till Wallenberg Investments i januari 2024.

Söker du en möjlighet där du får använda dina erfarenheter inom redovisning och ständiga förbättringar i en professionell miljö med stort bidrag till svensk forskning? Har du erfarenhet av att vara systemägare eller systemadministratör av affärssystem? Tveka då inte att söka!

Om rollen

Wallenbergstiftelserna delar varje år ut stora anslag till svensk forskning och i rollen som Redovisningsekonom fyller du en viktig roll i att hantera den löpande redovisning för stiftelserna och Wallenberg Investments. Ditt ansvar inkluderar arbetsuppgifter som kund- och leverantörsreskontra samt löpande redovisning för stiftelser och bolag och månadsavstämningar. Visst enhetsansvar kan ingå där upprättande av årsbokslut och årsredovisningar ingår för de mindre verksamheterna. Rollen innebär även att vara superuser för affärssystemet, med fokus på systemadministration och processerna kring den löpande redovisningen, som attestflöden och kontoplan.

Du blir en del av ekonomiteamet som idag består av 8 personer, där du kommer arbeta nära både redovisningsansvariga som arbetar med stiftelser och kapitalförvaltning.

Då ekonomifunktionen är inne i en transformation, kommer du aktivt att delta i projekt och initiativ som syftar till att förbättra och effektivisera ekonomifunktionen och dess processer. Du blir en del av ekonomiteamet och rapporterar till ekonomichef. 

Din profil

Som person är du trygg och stabil samt har en hög grad av professionalitet och levererar kvalitet i allt du gör. Du är proaktiv och har förmågan att identifiera lösningar på problem och är alltid på jakt efter möjligheter till förbättring. Du är prestigelös och jordnära i din kommunikation vilket gör dig till en tillgång i vår företagskultur som värdesätter öppenhet och samarbete. För att lyckas i rollen ser vi att du därtill är strukturerad och noggrann.

Om du har tidigare erfarenhet av att vara systemägare eller superuser av affärssystem, anses det som meriterande.

Kvalifikationer

  • En relevant akademisk examen inom ekonomi
  • Minst 3-5 års erfarenhet av löpande redovisning
  • Erfarenhet av att arbeta med förbättringsarbete.
  • Kunskaper i Excel och PowerBI
  • Erfarenhet från att vara systemägare är meriterande.

Låter det intressant?
Välkommen med din ansökan! För frågor, vänligen kontakta Kristin Högdahl på Kristin.Hogdahl@novare.se. Notera att vi inte tar emot ansökningar via e-post i och med GDPR.