4 nycklar för att leda affär & människor

  • 7 juli 2023
  • Nyhet
Människor sitter vid bordet under ett möte i kontor.
Novare Leadership

Nystart med framgång, eller omstart i motgång? Oavsett var du, ditt team, och din organisation befinner er hoppas vi att du haft möjlighet att ladda batterierna och att du ser fram emot hösten. Vi vill dela med oss av fyra nyckelord för att leda affär och människor som vår kollega och Novare Leadership Academys styrelseordförande Marie-Louise Kjellström alltid bär med sig – och som kan vara extra värdefulla i turbulenta tider.

Kanske lever vi inte i kolerans tid som i romanen ”Kärlek i kolerans tid” av Gabriel García Márquez, men osäkerheten, det brutala uppvaknandet och framtidens ovisshet kan kännas ganska överväldigande.

Som ledare är din roll nu ännu mer i fokus, dina ord ännu mer betydelsefulla och din närvaro ett absolut krav. Att navigera i osäkerhet och oro kräver närvarande ledare – jag menar fysiskt men framför allt mentalt. ARBETSGLÄDJE – ett av mina fyra ledord – skapas i grupp, tillsammans. Ditt ledarskap prövas nu och de bästa kommer ta flera steg framåt, medan andra kanske krymper en smula.

Att leda i ekonomisk framgång som vi alla haft möjlighet de senaste åren med nollräntor, ingen inflation, tillgång till mycket kapital och en hungrig arbetsmarknad är lite förledande. När man har råd att göra många insättningar på trivselkontot är de flesta nöjda.

Att leda och styra i sämre tider kräver större insatser på att annat konto – tid, engagemang, stöttning med mera är självklart, men jag vill också slå ett slag för KUNDNYTTAN (mitt andra ledord). Som ledare ska du styra ditt bolag eller avdelning genom kommande tuffa månader (eller år), och dina medarbetare och kunder är absolut högsta prioritet.

Närvaro är inte bara att se och möta dina medarbetare, det är att se och möta dina kunder. De har också tuffa tider – vad kan du bidra med? Är ditt erbjudande till verklig nytta för dina kunder? Löser du/ditt bolag ett problem? Skapar ditt erbjudande nya möjligheter för kunden? Kundnytta är riktigt, riktigt viktigt när ingen har råd med nice to have utan fokuserar på need to have.

Att ha kontroll på sina kostnader är alltid centralt – och i sämre tider är RÖRLIGHET I KOSTNADSMASSAN (ledord nummer tre) ett fokusområde. Det är nu man måste bromsa och gasa samtidigt och det är mycket lättare om man har rörliga kostnader att jobba med, eller skiljas ifrån.

Att förbereda sig för sämre tider innebär bland annat att titta över sina kostnader redan i goda tider och se om man kan omvandla fasta kostnader till rörliga redan innan de sämre tiderna knackar på dörren. Har du inte gjort denna övning är det dags. Nu.

Sist men inte minst, för framgångsrika affärer och därmed också ledarskapet, är SKALBARHET (ledord nummer fyra) en ledstjärna. Kanske kan man inte driva alla affärsområden/produkter/tjänster när kyligare vindar blåser. Då är det viktigt att vårt kärnerbjudande är skalbart och kan bära vår verksamhet.

Som ledare bör du börja med din närvaro för att fortsätta hålla i Arbetsglädjen, kontrollera din Kundnytta (kill your darlings), analysera och öka dina Rörliga kostnader och identifiera och bygg din Skalbara verksamhet.

Jag och mina kollegor önskar dig en lärorik och fin start på hösten!

Marie-Louise Kjellström
Arbetande Styrelseordförande Novare Leadership Academy
Head of Novare Board Programs
marie-louise.kjellstrom@novare.se