Projektledare till Ambeakoncernens PMO

Novare Interim and Recruitment

Projektledare till Ambeakoncernens PMO

Vill du arbeta med förändringsdrivande initiativ i en organisation som gör skillnad på riktigt? Ambea söker nu en engagerad projektledare till vårt PMO. Det här är rollen för dig som vill bidra till ett samhällsviktigt uppdrag, samtidigt som du får möjlighet att driva strategiska projekt i ett bolag i stark tillväxt. Hos oss blir du en del av ett kompetent team med höga ambitioner, där du är med och formar framtidens omsorg.

Om oss

Ambea är ett av Nordens ledande omsorgsföretag med cirka 31 000 medarbetare. På våra cirka 950 enheter runt om i Skandinavien arbetar vi med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare. Verksamheten grundlades för mer än 100 år sedan och Ambea är sedan 2017 noterat på Nasdaq Stockholm. I Ambeakoncernen erbjuder vi tjänster inom äldreomsorg (Vardaga), funktionsnedsättning och stöd vid psykosocial problematik (Nytida), vårdbemanning (Klara) samt utbildningar (Lära). Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Hos oss kan du utvecklas samtidigt som du gör skillnad för andra. Läs gärna mer här.

Om rollen

På Ambea är PMO hjärtat i vår strategiska utveckling – där idéer blir verklighet och förändring skapar framtid. På uppdrag av koncernledningen leder PMO arbetet med att prioritera, styra och driva koncernens projektportfölj. Våra projekt gör skillnad – de stärker Ambeas konkurrenskraft, höjer kvaliteten och driver effektivisering, särskilt inom områden som digitalisering och verksamhetsutveckling. PMO:s uppdrag är inte bara att leverera projekt – PMO skapar även de strukturella och kulturella förutsättningarna för att Ambea ska nå sina långsiktiga mål. Samtidigt är PMO en nyckelspelare i att öka hela organisationens förändringsförmåga och innovationskraft. Hos oss bidrar du till att forma framtidens vård och omsorg, på riktigt.

I rollen som projektledare på Ambeas PMO leder du ett eller flera strategiska projekt med fokus på digitalisering, förbättrade arbetssätt och ökad effektivitet. Du identifierar möjligheter, driver förändring och är en viktig del i att utveckla både avdelningen och Ambeas framtid. Som projektledare kommer du att identifiera och driva ett eller flera projekt som ligger under avdelningens ansvar och vara delaktig i att utveckla avdelningens och Ambeas arbete. Det är viktigt att du själv känner dig trygg i att driva förändring och har förmågan att hitta lösningar i komplexa frågor. Du drivs av utmaningar och eget ansvar.

Dina arbetsuppgifter kommer b.la. innebära att:

  • Leda strategiska och koncernövergripande projekt
  • Bidra till att utveckla och förvalta Ambeas projektportfölj
  • Bidra till att utveckla förfina och kontinuerligt utveckla PMOs projektmodell, verktyg och metoder för projektledning.
  • Bidra och utveckla Ambeas kompetenscenter för projektledning samt vara med och höja kompetensnivån kring projektledning och portföljstyrning i hela Ambeas organisation.
  • Affärspartner till en eller flera affärsområden och staber med syftet att vara deras kontakt till PMO och stötta dem i att starta och driva förändringsprojekt

Du kommer ha kontaktytor tvärs organisationen och bör ha en vana att föra diskussioner med senior ledning. Du rapporterar till chefen för PMO och din arbetsplats blir på Ambeas huvudkontor i Arenastaden i Solna, precis vid Mall of Scandinavia.

Vem söker dig som har:

  • 2-5 års erfarenhet från ett managementkonsultbolag eller liknande linjeroll
  • Erfarenhet av transformationsprojekt och förändringsarbete som har stor inverkan på en organisation
  • Erfarenhet av att driva IT-projekt samt teknisk kompetens är meriterande.
  • Ett samhällsintresse och intresse för tjänster inom välfärden
  • Det är meriterande om du är van att arbeta mot seniora beslutsfattare och i den miljön ta fram material och driva utveckling och förändring.

 

Som person är du ambitiös, strukturerad och målinriktad men samtidigt prestigelös och samarbetande. Du är trygg i att navigera i komplexa frågor och motiveras av ansvar, påverkan och utveckling. Att bidra till förändring är något som driver dig, och du trivs i sammanhang där du får vara med och göra verklig skillnad för organisationen, för våra medarbetare och för samhället i stort. Du är van vid att skapa relationer och röra dig obehindrat mellan många kontaktytor inom en organisation. Med ett analytiskt förhållningssätt identifierar du snabbt mönster, ser möjligheter och har förmågan att omsätta insikter till affärsvärde och konkreta resultat.

Det här får du hos oss: 

  • Marknadsmässig lön
  • Förmånsportal med rabatter och förmåner 
  • Ledarskapsutbildade chefer
  • Karriär- och utvecklingsmöjligheter 
  • Utbildning via vår egen utbildningsorganisation Lära

Vi har självklart även kollektivavtal, tjänstepension, försäkringar och friskvårdsbidrag.

Inom Ambea är vi i ständig utveckling. Hos oss kan du utvecklas samtidigt som du gör skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar – respekt, ansvar, enkelhet och kunskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning i 6 månader.

Låter det intressant?

I denna rekrytering samarbetar Ambea med Novare Interim & Recruitment. Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post mot bakgrund av GDPR. Vid frågor, kontakta ansvarig rekryterare Elin Hansen på elin.hansen@novare.se eller Louise Eriksson Hellstrand louise.eriksson-hellstrand@novare.se

Välkommen med din ansökan!