Category Manager till Haugen Gruppen

Novare Interim & Recruitment

Vill du ta en bred och affärsnära kategoriroll där du arbetar lika mycket med strategi, analys och kommersiell utveckling som med att bygga framgångsrika partnerskap med internationella varumärkesägare? Hos oss får du en unik kombination av kategoriutveckling och principalansvar – där du driver tillväxt och lönsamhet för några av marknadens mest spännande varumärken.

Om Haugen-Gruppen

Haugen-Gruppen i Sverige består av drygt 80 medarbetare. Vårt svenska huvudkontor, med alla kommersiella funktioner, ligger i Solna, medan vårt lager finns i Norrköping. Vår vision är att bli Sveriges bästa distributör – och vi arbetar varje dag för att skapa värde för både varumärkesägare och kunder.

Hos oss får du möjlighet att arbeta med starka internationella varumärken och attraktiva produkter som möter dagens och framtidens konsumenter. Vi präglas av en familjär kultur med korta beslutsvägar, god arbetsgemenskap och en varm atmosfär. Våra värderingar är centrala för oss och genomsyrar allt vi gör: Entreprenörskap, Flexibilitet, Snabbhet och Gemenskap.

Kort sagt erbjuder vi en dynamisk och utvecklande miljö där du får stora möjligheter att påverka och göra verklig skillnad.

Om rollen

Som Category Manager på Haugen-Gruppen får du en strategisk och kommersiell nyckelroll med ansvar för att driva tillväxt, lönsamhet och utveckling av utvalda kategorier och varumärken på den svenska dagligvarumarknaden. Rollen kombinerar datadriven analys, strategiskt kategoriarbete och affärsutveckling med ett nära samarbete med våra externa varumärkesägare (principaler).

Du fungerar som länken mellan varumärkesägarna och den lokala marknaden, och säkerställer att deras affärsmål omsätts i relevanta initiativ som driver försäljning och långsiktig tillväxt. Rollen passar dig som vill vara strategisk och operativ på samma gång och som på sikt vill utvecklas mot bredare kommersiellt eller ledande ansvar.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på Haugen-Gruppens kontor i Järva Krog. Du rapporterar till Marketing Manager och arbetar nära både Sales, Business Insights, Finance och Supply Chain. 

Dina ansvarsområden inkluderar

  • Vara huvudkontakt och affärsansvarig gentemot varumärkesägare, och bygga långsiktiga och förtroendefulla partnerskap.
  • Utveckla och implementera kategori- och varumärkesstrategier som driver försäljning, lönsamhet och marknadsandelar.
  • Arbeta insiktsdrivet genom marknadsdata, 4P-analyser och shopper-/konsumentundersökningar för att identifiera tillväxtmöjligheter.
  • Leda go-to-market-arbetet och säkerställa framgångsrika lanseringar och aktiveringar i nära samarbete med Sales.
  • Skapa inspirerande och säljande presentationer till kund, samt delta i kundmöten tillsammans med KAM.
  • Bidra med kommersiella insikter och marknadsinformation för att stödja Supply Chain-teamet i arbetet med att säkerställa korrekt volymplanering och forecast.
  • Följa upp KPI: er och genomföra affärsdrivna business reviews med varumärkesägare.
  • Bidra till intern kunskap och engagemang kring dina kategorier och varumärken.

Vem vi söker?

Vi söker dig med erfarenhet av kommersiella roller inom FMCG, som trivs i en roll där strategi och operativt genomförande går hand i hand. Du är analytisk, affärsdriven och nyfiken, och använder insikter för att identifiera möjligheter och driva affären framåt.

Du bygger starka relationer, har ett proaktivt och självständigt arbetssätt och tar ansvar för helheten. Samtidigt är du en lagspelare som samarbetar effektivt tvärfunktionellt och trivs i en miljö med högt tempo och korta beslutsvägar. Din förmåga att se möjligheter, driva projekt framåt och agera på insikter gör att du lyckas i rollen och bidrar till att utveckla affären.

Bakgrund och tidigare erfarenhet: 

  • Akademisk examen inom ekonomi, marknadsföring eller motsvarande.
  • Minst 4 års erfarenhet av kommersiella roller inom FMCG, t.ex. Category Manager, Brand Manager eller KAM.
  • God förståelse för svensk dagligvaruhandel och dess aktörer.
  • Mycket god förståelse för P&L, kategoriutveckling, varumärkesstrategi och tillväxtdrivande aktiviteter.
  • Mycket god erfarenhet av att arbeta med Nielsen, GfK- och andra relevanta marknads- och shopperanalysverktyg, samt att omsätta data till konkreta affärsbeslut.
  • Mycket goda kunskaper i Excel och PowerPoint.
  • Flytande svenska och engelska i tal och skrift.
  • Erfarenhet av arbete med externa varumärkesägare är meriterande men inget krav.

Låter det intressant? Då ser vi fram emot att få in din ansökan!

I denna rekrytering samarbetar Haugen-Gruppen med Novare Interim & Recruitment. Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Louise Eriksson Hellstrand, louise.eriksson-hellstrand@novare.se eller Leila Madamga, leila.madmaga@novare.se.

Stad

Stockholm