Ebba Levin och Mattias Bedding i Dagens Opinion

  • 30 augusti 2024
  • Intervju
  • Nyhet

Ebba Levin och Mattias Bedding, båda seniorkonsulter och partners på Novare Executive Search, har intervjuats i Dagens Opinion.

Två personer poserar, en man och en kvinna, porträtt.
Novare Executive Search

Den är hög konkurrens om jobben i branschen till följd av högre sökantal och färre möjligheter. Det är bilden som målas upp när rekryteringskonsulterna på Novare, LeadCompetence och Knack samt fackförbundet DIK berättar för Veckans Brief hur arbetsmarknaden utvecklas för personer inom kommunikation, marknadsföring och opinionsbildning.

 

Hur har lågkonjunkturen påverkat situationen för arbetande och arbetssökande inom kommunikation, marknadsföring och opinionsbildning?

– Generellt ja i linje med att det har varit en lugnare arbetsmarknad med förre öppna möjligheter. I tillägg upplever vi att många som annars skulle vara öppna för nya möjligheter har valt trygghet framför risk och stannat kvar på sina positioner. Inom marknadsföring upplever vi att många av våra klienter hållit igen och inte varit så expansiva med att till exempel bygga ut och förstärka marknadsavdelningarna. Marknadsbudgetarna, både för till exempel annonsering och rekrytering av nya medarbetare, har förmodligen hållits tajtare under 2023 och 2024, säger Mattias Bedding, seniorkonsult och partner på Novare.

 

Hur ser tillgången på jobb ut?

– Som ett resultat av en sämre konjunktur så är tillgången generellt lägre vilket inte är något konstigt. Dock finns det alltid en viss rörelse och när dessa sker på chefspositioner så skapas möjligheter, i så måtta att man anser att det inte är roller man kan vara utan, säger Mattias Bedding.

 

 Ebba Levin, seniorkonsult och partner på Novare lägger till:

 

– Många företag och organisationer prioriterar den digitala närvaron och det finns ett stort intresse för hur ai kommer att påverka kommunikationen i stort, vilket skapar en ökad efterfrågan på kommunikatörer med ai-kompetens. Vi kan också se ett ökat fokus på internkommunikation. Företag och organisationer fokuserar mer på internkommunikation för att förbättra arbetsplatskulturen och hantera förändringar, vilket skapar jobbmöjligheter för kommunikatörer med erfarenhet inom detta område. Behovet av erfarna chefer finns alltid men beroende på vilken typ av organisation och geografiskt läge varierar efterfrågan på kommunikatörer just nu. När det gäller opinionsbildare kan vi se en ökad efterfrågan på dem då många organisationer och större företag, såsom industribolag, vårdbolag, privata utbildningssektorn och energibolag, behöver vara proaktiva samt följa och förhålla sig till lagstiftning som fattas på både nationell och internationell samt EU-nivå.

 

I nuvarande konjunkturläge är efterfrågan på seniora personer större, enligt Mattias Bedding.

 

–  Erfarenhet av att till exempel hantera kriser och sämre tider och att själv ha ansvarat för omfattande förändringsarbete är högt värderat. I högkonjunktur är efterfrågan på juniora profiler generellt högre eftersom man bygger mer långsiktigt via till exempel traineeprogram och liknande insatser.

 

Seniora chefer med ett övergripande ansvar eller kommunikatörer med en specialiserad inriktning har jämförelsevis lättast att få jobb idag, enligt Ebba Levin.

 

– För att göra sig aktuell på arbetsmarknaden måste man hålla sig uppdaterad på utvecklingen som sker exempelvis inom digitalisering och ai. När det gäller juniora kommunikatörer är konkurrensen högre mycket avhängigt på konjunkturen då bolagen avvaktar med att anställa juniora profiler.

 

Hur utvecklas antalet sökande?

– Som rekryteringsfirma upplever vi ett större inflöde av personer som söker upp oss spontant och förutsättningslöst. Till övervägande del är detta personer som har förlorat eller står i begrepp att förlora sitt jobb på grund av rationaliseringar och omorganisationer. Vi prioriterar att träffa så många som möjligt för att växa våra nätverk och för att korta startsträckan när rätt rekryteringsuppdrag dyker upp, säger Mattias Bedding.

 

– Vi arbetar mycket med search (sök) men upplever att när vi har annons är trycket högt från sökande till kommunikationsroller, säger Ebba Levin.

 

Vilka kompetenser väljer arbetsgivarna att dra ned på?

– Det varierar beroende på vilken bransch och vilken typ av företag man tittar på samt i vilket läge en arbetsgivare befinner sig på. Det går nog inte att peka ut någon specifik kompetens som är mindre prioriterad än någon annan. Dock så blir fokus på effektivitet högt. Det vill säga kan man få ut samma resultat på färre medarbetare så gör man det, säger Mattias Bedding.

 

Ebba Levin lägger till:

 

– Företag tenderar att i lågkonjunktur dra ner på generella kompetenser medan de med spetskompetens lyfts fram.

Novare upplever att efterfrågan på digital kompetens inom marknad och kommunikation är mycket eftertraktad och kommer fortsätta att vara det, enligt Mattias Bedding.

 

– Inom marknadsföring har det skett ett paradigmskifte de senaste tio åren där kompetenskartan ritats om ordentligt. CMO-rollen ser väldigt annorlunda ut idag än förr. Man måste ha ett bra grepp om den nya typen av digital marknadsföring för att kunna konkurrera om de mest spännande jobben.

 

– Vi ser att arbetsgivare tenderar att rekrytera personer som har en specifik inriktning inom exempelvis public affairs, pressfrågor, internkommunikation eller digital kompetens, säger Ebba Levin.

 

Var finns lediga jobb?

–  Vi ser att det börjat röra sig rätt bra inom finansbranschen och till viss del inom industrin. Branscher som är fokuserade på privatkonsumtion har det fortfarande tufft, säger Mattias Bedding och lägger till:

 

–Även inom media har vi sett relativt kraftfulla åtstramningar. Roller som inte direkt eller indirekt bidrar till intäkt blir svårare att motivera när resultatet skall försvaras.

 

Hur förändras tillgång och efterfrågan på sikt?

– Konjunkturen är naturligtvis det enkla svaret. När bolaget har läge att vara mer expansiva i sina planer så ökar efterfrågan på duktiga medarbetare. Sedan finns andra mer långsiktiga, underliggande faktorer som att vi till exempel har en åldrande befolkning och detta återspeglas givetvis i efterfrågan på personal och ledare. Man måste arbeta aktivt med succession och det påverkar efterfrågan på medarbetare. Vi ser också att till exempel teknikskiften kan skapa stark efterfrågan på specifik typ av kompetens. Digitalisering och ai är områden som kommer ha stor påverkan även på marknadsföring och kommunikation, säger Mattias Bedding.