Marknads- och kommunikationschef till Sveriges Olympiska Kommitté

Johanna Hemming blir ny marknads- och kommunikationschef på Sveriges Olympiska Kommitté (SOK).

– Jag är övertygad om att vi har hittat en vinnare. Vi ser fram emot att förstärka SOK med Johannas driv och gedigna erfarenhet av varumärkesutveckling, kommunikation och kommersiella samarbeten, säger SOK:s generalsekreterare Åsa Edlund Jönsson.

 

Sveriges Olympiska Kommitté är inne i en händelserik tid. Kandidaturen för OS och Paralympics 2030 pågår för fullt och nästa år väntar sommar-OS i Paris. Som ny marknads- och kommunikationschef på SOK kommer Johanna Hemming därför rakt in i en dynamisk miljö där uppdraget blir att utveckla och stärka SOK:s varumärke och intäkter, samt bidra till ökad kunskap om den olympiska rörelsen i Sverige.

 

– De olympiska ringarna är ett av världens starkaste varumärken. Mitt jobb blir att se till att alla i Sverige förstår kraften som finns och känner delaktigheten i den olympiska rörelsen, säger Johanna Hemming.

 

Johanna har det senaste året drivit egen konsultverksamhet, men arbetade dessförinnan nio år på Svenska Hockeyligan (SHL) som varumärkes- och kommunikationschef. Tidigare har hon haft liknande befattningar på bland annat IOGT-NTO och Studieförbundet Vuxenskolan.

 

– Det var rekordmånga sökande till tjänsten vilket vittnar om ett stort intresse för Sveriges Olympiska Kommitté och kraften i de olympiska ringarna. Men Johanna stack ut med sin goda kunskap om idrotten i kombination med ett starkt kommersiellt driv, något som blir en tillgång när vi fortsätter utveckla vårt varumärke och stärka intäktsarbetet, säger Åsa Edlund Jönsson.

 

Johanna Hemming tillträder tjänsten den 11 december.