Så skapar du de bästa förutsättningarna för en lyckad rekrytering!
Novare Executive Search har en lång och gedigen erfarenhet av att arbeta med rekrytering, med allt från styrelse, VD, ledningsgrupp till mellanchefer och seniora specialister. Novare Executive Search gör cirka 400 rekryteringsuppdrag per år. Nedan följer ett antal moment och tumregler för att skapa de bästa förutsättningarna för en lyckad rekrytering.
Bakgrund till rekryteringsbehovet
Inför en rekrytering är det bra om man funderar på varför en rekrytering är nödvändig. I vissa fall behöver det inte vara mer komplicerat än att man behöver fylla ett tomrum som har skapats. I andra fall kan det vara något som inte har fungerat och då är det viktigt att du som kund funderar över frågorna; är det något som har skavt och finns det något som kan justeras inför att en ny person kommer på plats?
Arbeta med kravprofilen
I arbetet med att ta fram kravprofilen läggs grunden för rekryteringen och dess framgång. Ett vanligt misstag är att man tar fram en tidigare arbetsbeskrivning och kravprofil och återanvänder den. I den föränderliga företagsvärld som vi arbetar i idag, förekommer det sällan att förutsättningarna är densamma som den var för några år sedan. Därför bör man se över nuläget i allmänhet och framtiden i synnerhet. Utgå från företagets övergripande strategi och målbild i en tidshorisont på 1-3 år och därefter uppdatera arbetsbeskrivning och kravprofil. Det är också viktigt att skilja på vad som är absolut krav och vad som är meriterande samt att särskilja på erfarenheter och personliga egenskaper.
Verktyg för utvärdering
Under en rekryteringsprocess finns det ett flertal vedertagna och ofta tillämpade arbetssätt och verktyg som ger oss bra beslutspunkter. Vi kan konstatera att olika arbetssätt har olika prediktivt värde och att använda fler verktyg ger oss en mer träffsäker bild och mer kunskaper om kandidaten.
Några av de mest förekommande verktygen under en process är:
Källsamtal:
Det är vanligt förekommande att vi i vår konsultroll når ut till personer för att fråga om tips på kandidater för ett specifikt uppdrag. Vi nyttjar det egna nätverket och våra relationer för att kartlägga marknaden, identifiera aktörer inom den och förbereda oss för att etablera kontakt med potentiella kandidater. Målgruppen vi kontaktar är oftast inte själva aktuella för rollen men innehar en god förståelse för funktionen och/eller branschen kombinerat med ett relevant nätverk.
CV-granskning:
Ett välskrivet och detaljrikt CV är till stort värde för oss i vårt arbete med att utvärdera kandidaten under processen. Idag går det dessutom att kolla en kandidats LinkedIn för att få en uppfattning om personens arbetslivserfarenhet. Däremot ser vi inte att den funktionen ersätter ett CV helt och hållet, utan fungerar mer som ett komplement till det.
Strukturerad intervju:
Att möta kandidater för en intervju är fortfarande den viktigaste delen i vårt arbete, dessutom en viktig del i kundens utvärdering. Mötet ska helst ske fysiskt då det ger nyanser som inte framkommer i ett digitalt möte.
Business Case:
I slutskedet av en rekryteringsprocess är det bra om kandidater får presentera någon form av case inför en rekryteringskommité och/eller rekryterande chef. En genuint intresserad kandidat kommer ta sig den tiden. Vår erfarenhet är att det inte behöver vara några komplexa frågor, utan det ska vara öppna frågor som handlar om hur kandidaten kommer ta sig an uppdraget på kort och lång sikt. För vissa roller kan det såklart finnas värde i att ha mer specifika frågor men det här momentet handlar mycket om att se kandidatens motivation.
Sammanfattningsvis är en rekryteringsprocess på många sätt komplex då det ofta är många ingångsvärden som ska matchas mot kandidaters erfarenhet och uppdragsgivarens krav. En process involverar många kandidater där var och en ska hanteras professionellt i den personliga kontakten. Om vi betraktar en rekryteringsprocess som grundläggande samarbete mellan alla inblandade parter, kommer detta leda till förbättrade resultat. Dessutom är det betydelsefullt att lyfta hur viktigt det är med ett bra samarbete mellan kunden, konsulten och kandidaten. Vi som konsulter vill att samarbetet mellan alla dessa parter ska fungera så bra som möjligt och för att vi ska lyckas med det behöver vi ha transparens och tydlighet mellan oss, detta ligger i vårt leveranslöfte.
Kontaktperson
Tobias Löfgren
Partner & Senior Consultant
tobias.lofgren@novare.se + 46 (0) 707 99 92 09