Maktens tveeggade svärd: om hierarkier och förtroende i arbetslivet
Förtroende är en avgörande faktor för effektivt samarbete och påverkar både privata och professionella relationer. I motsats till förtroende kan brist på förtroende leda till känslor av misstro, stress och oro, vilket skapar en konstant vaksamhet, oavsett om det handlar om personliga eller arbetsrelaterade relationer.
Å andra sidan: när förtroende råder mellan människor ser de positivt på varandra, rapporterar höga nivåer av relationsengagemang och tillfredsställelse samt samordnar och samarbetar effektivt. Team presterar bättre, organisationer är mer lönsamma, och samhällen är politiskt stabilare när människor har förtroendefulla relationer för varandra. För varje ledare är det centralt att veta hur man gör för att gynna förtroendefulla relationer i den verksamhet man leder.
Det är dock viktigt att klargöra att det förtroende vi talar om här inte är av den transaktionella sorten, där man betalar för något som man praktiskt kan lita på. Istället handlar det om förmågan attvisa sårbarhet inför andra, att öppna upp sig emotionellt, med risk för att missförstås, att avvisas eller bli emotionellt sårad.
Förtroende är alltså grundläggande för att känna sig sedd och hel som människa.
Det är därför inte förvånande att ett flertal forskare inom psykologi, ledarskap, sociologi och ekonomi har undersökt vad som får människor att känna förtroende. Ett nytt och växande forskningsområde inom förtroendeforskningen har fokuserat på hur hierarkiska positioner påverkar förekomsten av förtroende mellan människor.
En ny studie, publicerad i Journal of Personality and Social Psychology, har undersökt hur maktens dynamik påverkar förtroendet, särskilt hur en persons maktposition påverkar initieringen av förtroende och hur det besvaras med förtroende. Resultaten är intressanta och ger insikter i hur förtroendefulla relationer utvecklas i arbetslivet och andra relationer med obalans i maktförhållandet:
1. Högstatuspersoner har en fördel när det gäller att initiera förtroendefulla relationer. Alla sådana relationer börjar med att någon tar det första steget och ber om hjälp. Om du som ledare tar kontakt med en medarbetare för att få hjälp med ett dilemma, är sannolikheten högre att en förtroenderelation utvecklas jämfört med när en kollega i samma ställning ber om samma hjälp.
2. Högstatuspersoner som misslyckas med att skapa förtroendefulla relationer bedöms hårdare än andra. Om du som ledare inte lyckas etablera en förtroenderelation, kommer dina medarbetare att vara mer kritiska mot dig än om en person i en lägre position skulle göra samma sak. Detta kan skapa problem för dig som ledare, då medarbetarna kan undvika att visa sårbarhet inför dig, vilket kan leda till en försämrad relation och minskad kontroll över verksamheten.
3. Medarbetare tenderar att tro att ledaren misslyckas med förtroendet på grund av deras opålitlighet, snarare än på grund av omständigheterna de hanterar. Detta innebär att om en ledare misslyckas med att uppfylla ett löfte, oavsett omständigheterna, kan det negativt påverka förtroendet för ledaren som person.
Låt oss ta ett exempel:
Du som ledare har lovat att något skulle ske – exempelvis att ni skulle fira jul på stadshotellet, för att ni alla jobbat så hårt under året. Sen viker marknaden, och du tvingas fatta beslut om att ni får fira i fikarummet med lussekatter från pressbyrån och termoskaffe.
Vilket inte är kul i sig, och visst förstår de flesta att förändrade omständigheter kräver anpassning.
Men vad värre är: känslan som uppstår hos dina medarbetare, och kvaliteten på er förtroenderelationen, är förändrad. Medarbetare kommer inte att lita på dig på samma sätt som tidigare – inte minst för att de från början var så benägna att lita mer på dig, än på andra människor i organisationen.
För att sammanfatta: förtroende handlar om att hantera människors sårbarhet ansvarsfullt.
Som ledare är det viktigt att bygga och upprätthålla förtroendefulla relationer med medarbetare, men det kräver också att du fortsätter att förvalta detta förtroende väl, eftersom du riskerar att bedömas hårdare än andra om du inte lyckas sköta det.
Inte för att medarbetarna vill dig illa, utan för att det är så förtroendet för ledare fungerar.
-Andreas Lökken, Head of Executive Assessment på Novare Executive Search
Kontaktperson
Andreas Lökken
Head of Executive Assessment & Senior Consultant
andreas.lokken@novare.se +46 (0) 735 02 50 62 Linkedin