Hur skall en ledare kommunicera? Sex fakta som förbättrar dina odds att lyckas som chef i höst
I augustinumret av Academy of management journal presenterar ett par tungviktare inom ledarskapsforskningen en kartläggning av hur medarbetare uppfattar ledares sätt att kommunicera.
Genom att analysera 2717 kommentarer från ledarutvärderingar, och därefter undersöka hur detta uppfattas, kan de presentera extremt intressanta resultat:
- Olika medarbetare, i olika roller, vill ha varierande mängd kommunikation från sin chef
Oberoende av vilken sorts information som delas, och hur den delas, påverkar skillnaden mellan ledarens kommunikationsstil och medarbetares subjektiva förväntningar starkt uppfattningen om ledarens allmänna duglighet. En industriarbetare med litet handlingsutrymme i sin roll vill sannolikt ha annorlunda info än en IR-chef eller en marknadsstrateg.
Bah, tänker du kanske nu. Nu bevisar forskarna självklarheter igen. Men…
- Skillnader mellan medarbetares och ledares syn på kommunikation är ett ledarskapsproblem
Ett av de största misstagen man kan göra som chef är att glömma bort att man har ett informationsövertag i relation till medarbetare. Människor skapar kunskap om något genom att ta till sig det gradvis – jämför exempelvis med den tid det tar att sätta sig in i en ny chefsroll. När de väl är varma i kläderna har medlemmarna i en ledningsgrupp oftast blykoll på affären, organisationen, och medarbetarnas väl och ve, men glömmer förvånansvärt ofta bort att alla andra inte har det.
I värsta fall fungerar ledningsgruppen ungefär som en familj där föräldrarna planerar en semesterresa eller en flytt i ett halvår, men inte säger något till barnen förrän dagen innan avresan. Dåligt föräldraskap – och dåligt ledarskap.
- Chefer som uppfattas kommunicera för lite anses som oempatiska och likgiltiga
En dålig matchning mellan medarbetarnas önskemål om kommunikation är alltid problematisk, men ledare som kommunicerar för lite döms hårdast av sina medarbetare. En ledare som underkommunicerar i förhållande till förväntningarna får medarbetare att tro att hen inte bryr sig om dem.
- Chefer som kommunicerar för mycket skickar dubbla budskap
Medarbetare som har överdrivet kommunikativa chefer tenderar att uppfatta dem som välvilliga men inkompetenta. I grund och botten uppskattas ambitionen att kommunicera och förankra, men allt för mycket kommunikation är svår att ta till sig. Ungefär som ett en familj där föräldrarna håller familjeråd med barnen inför en tur till ÅVC, för att bestämma vem som skall slänga vad i respektive återvinningskärl.
- Medarbetare är tio gånger mer benägna att anse att ledare underkommunicerar än att de överkommunicerar
Japp, det stämmer. Åtminstone i en nordamerikansk kontext är sannolikheten tio gånger större att en slumpmässigt utvald ledare anses kommunicera för lite, än att hen anses kommunicera för mycket. Alltså: tio gånger fler ledare uppfattas som att de inte bryr sig om sina medarbetare, jämfört med de som anses prata för mycket.
Om det stämmer i din organisation kan du undersöka själv, exempelvis med medarbetarenkäter – och glöm inte bort att kommunicera resultatet internt sedan.
- Det här behöver du kommunicera om
Så exakt vilka delar ingår i en ledares kommunikation? Forskarna presenterar följande:
- Arbetsinstruktioner för den specifika rollen
- Kontext och syfte för den enskilde medarbetarens insats
- Generella rutiner och policies för alla medarbetare
- Motivation och syfte med den övergripande verksamheten
- Feedback på den enskildes insats
Om ledarens kommunikation gällande ovanstående fem delar anpassas till medarbetarens roll och förväntningar är oddsen stora att medarbetare trivs och presterar väl. I praktiken är många ledare bättre på vissa dimensioner och sämre på andra – och i värsta fall tenderar ledaren att ha ett område som käpphäst, och ignorera resten (lite som en förälder som bara pratar som läxorna och struntar i barnens alla övriga behov).
Men, tänker du kanske nu – hur skall jag göra? Jo, såhär. Eftersom de flesta chefer också är medarbetare kan du förslagsvis börja med att reflektera vilken sorts kommunikation du själv vill ha i förhållande till din roll. Boka sedan check-ins med dina medarbetare och gör samma övning med dem. Lycka till!
– Andreas Lökken, Head of Executive Assessment & Senior Consultant