Ellen spanar
Quiet Quitting – vad är det egentligen?
Quiet Quitting är ett begrepp som har mynnats på TikTok och under de senaste veckorna fullkomligt exploderat i medievärlden och näringslivet.
”You’re not outright quitting your job, but you’re quitting the idea of going above and beyond. You’re still performing your duties, but you’re no longer subscribing to the hustle culture mentality that work has to be your life.” – Zaid Khan, TikTok
Termen har fått sitt eget liv med flera tolkningar, men det råder enighet om att delen ”Quitting” inte är bokstavlig. Det handlar om att utföra det arbete man är anställd för att göra (det som ingår i rollbeskrivningen och som man får ersättning för). Inte mer än så – man slutar att gå ”above and beyond” sina arbetsuppgifter, även kallat Organizational Citizenship Behaviour, vilket kan beskrivas som allt de anställda gör, av egen fri vilja, som gynnar kollegor och organisationen). Som Quiet Quitter tar man exempelvis inte på sig arbete utöver ens tilldelade ansvar, jobbar övertid eller deltar i icke-obligatoriska möten/aktiviteter.
Även om termen är ny, har konceptet funnits länge och det har alltid kunnat hittas anställda som gör “absolut minimum”. Quiet Quitting ses dock som ytterligare en följd av pandemin (se även ”The Great Resignation”) – en period som för många var en tid för reflektion, där prioriteringar omvärderades och ledde till ett ökat värdesättande av balans mellan arbete och privatliv, och det som tidigare var en passiv strävan mot Work-Life Balance har nu blivit ett direkt krav. Quiet Quitting kan därför ha positiva följder, exempelvis minskad utbrändhet, och utmanar även den rotade övertygelsen om att det främsta sättet att nå professionell framgång är att jobba hårt och mycket.
Men vad är då allt “fuss” om?
Vid första anblick verkar kanske Quiet Quitting inte vara så problematiskt, och för arbeten vars uppgifter kan definieras helt i förväg är det inte nödvändigtvis det. Harvard Business Reviewlyfter dock att många företag förlitar sig på en arbetsstyrka som är villig att ”lägga in en extra växel” när det behövs och ta på sig extra uppgifter. Dessutom kan de flesta jobben inte definieras fullt ut i en formell rollbeskrivning, utan organisationer förlitar sig på att anställda då och då ökar takten.
Vidare visar forskning att anställda själva gynnas när de engagerar sig i just Organizational Citizenship Behaviour, både när det kommer till professionell utveckling och välbefinnande. Det som då kan upplevas som en kostnad för de anställda, balanseras upp av fördelar så som en ökad meningsfullhet, engagemang och tillhörighet. Quiet Quitting indikerar dock en obalans i detta utbyte, och eftersom de ekonomiska utsikterna verkar skakiga, lär Quiet Quitting inte minska – eftersom färre personer då frivilligt lämnar sin arbetsplats.
Några orsaker bakom…
De främsta anledningarna bakom Quiet Quitting beskrivs vara en upplevelse av att ansträngningar inte uppskattas, samt en avsaknad av syfte, tillhörighet och utvecklingsmöjligheter. Quiet Quitting handlar mindre om en vilja att arbeta hårt/kreativt, utan mer om ledarens förmåga att skapa en arbetsplats de anställda inte räknar minuterna till dagens slut. Det är alltså upp till ledare att ta itu med orsakerna bakom Quiet Quitting.
Hur kan Quiet Quitting hanteras?
Harvard Business Review lyfter tre konkreta strategier för hur chefer kan möta Quiet Quitting. (1) Ledare måste försöka motivera anställda att utföra sina kärnuppgifter, och då och då omdefiniera dessa; med tiden både ändras och utökas en anställds ansvar och det kan därför vara läge att utvärdera nuläge och omdefiniera ansvar. (2) Ta tid till att lyssna på de anställda, ta itu med unika behov och investera i relevant stöd. (3) Ersätt en ohälsosam arbetskultur med en hållbar, som uppmuntrar uppgifter som är i linje med personlig motivation och intressen.
Reboarding – onboarding av befintlig personal – kan vara en riktig engagemang-booster för att motverka Quiet Quitting. Reboarding kan användas när som helst i en anställds karriär för att säkerställa att medarbetaren får det den behöver för att känna sig up-to-date, samt hjälper till att förstå syfte och mål betydligt djupare än vid exempelvis ett utvecklingssamtal, en kick-off eller liknande, och kan bidra till ökat engagemang och tillhörighet. Mer om Reboarding finner du här.
Att som ledare berätta för de anställda att de är uppskattade och gör ett bra jobb – Employee Recognition, är en viktig ledarförmåga som också kan motverka Quiet Quitting. Många ledare gör det dock varken tillräckligt ofta eller på ett smidigt sätt. Här finner du guidande verktyg.
Ytterligare ett fiffigt sätt att ta sig an Quiet Quitting är genom så kallade Stay Interviews, vilket är en tvist på exitintervjun (som samlar in feedback från medarbetare som slutar för att förstå varför de lämnar), som istället fokuserar på att förstå varför anställda väljer att stanna i organisationen. Läs här för tips på upplägg och frågor att ställa under en Stay Interview.
Google har snurrat runt Quiet Quitting och anammat Quiet Hiringi sin rekryteringsstrategi – något som verkar vara en succé både ekonomiskt, tids-och talangmässigt, vilket du kan läsa mer om här.
– Ellen Bergstedt, Researcher på Novare Executive Search