ESG-mål och rörlig ersättning
Som samhälle blir vi mer och mer fokuserade på, och medvetna om, hållbarhetsfrågor. Till viss del beror det på att det införts regler i syfte att säkerställa att individer och bolag agerar hållbart, men till stor del bygger det också på en gemensam förståelse för de samhälleliga konsekvenserna av att inte prioritera hållbarhet.
Trenden har satt press på företag att säkra att strategi och praktik lever upp till de allmänna förväntningarna. För vissa organisationer är åtgärderna reaktiva, medan de för andra utgör själva kärnan av verksamheten. Oavsett drivkraft är det emellertid avgörande för ett bolags framgång att se till att uppsatta mål och kommunicerade policys efterlevs. Gång på gång har vi sett hur företag som misslyckats med att leva upp till allmänhetens förväntningar har fått utstå negativ publicitet och ett försämrat rykte som konsekvens.
Ett sätt som blir allt vanligare för att förhindra detta och driva förändringen mot en mer hållbar affär, är att koppla bonus till hållbarshetsmål. Förespråkare menar att man med hjälp av belöningar kan stimulera motivationen att bidra till gemensamt uppsatta hållbarhetsmål och därmed skapa förutsättningar för en önskvärd utveckling. Kritiker å andra sidan menar att det är svårt att utvärdera vilka prestationskriterier som faktiskt bidrar till målen, vilket gör att det finns risk för att skapa snedvridna incitament som i värsta fall får motsatt effekt.
Ett konkret exempel på detta är arbetsplatsolyckor, där man villkorar bonus av att antalet rapporterade arbetsplatsolyckor ska minska. Suboptimering kan göra att det är antalet rapporterade arbetsplatsolyckor som minskar, trots att antalet arbetsplatsolyckor i själva verket är oförändrat.
Det finns alltså en komplexitet i att arbeta fram, välja och definiera hållbarhetsmässiga prestationskriterier och det kräver ett gediget arbete i bolagets ledning och styrelse för att de ska få önskvärd effekt.
För dig som överväger att implementera hållbarhetsmål inom ramen för rörlig lön är det viktigt att:
– Prioritera mål där organisationen kan och har resurser att göra skillnad.
– Säkerställa att målen är mätbara och är i linje med bolagets övergripande strategi.
– Ta fram en plan för vad man som företag ska svara, när man får frågor från investerare om ESG-kriterier och hur man arbetar med dem.
– Johanna Sommarlund