Mångfald och inkludering är mer än bara kön
I dagarna går vi in i ett nytt år, ett år framför oss av möjligheter, utveckling och förändring. De senaste åren har mångfald och inkludering blivit allt mer aktuellt för företag att fokusera på och skapa förändring kring. Vi ser kraven höjas på EU nivå och i åratal har vi redan läst forskningsrapporterna som visar på att mångfald främjar organisationer på alla sätt.
Så varför går det då så trögt? Varför ser våra ledningsgrupper fortfarande så homogena ut?
Trots att vi kommit en bit på vägen när det gäller jämställdhet kopplat till kön (även om vi har en bit kvar även där) behöver vi hela tiden ha i åtanke att begreppet mångfald och inkludering behöver inkludera mer än det. Chefer i rekryterande position har idag ett ansvar att se över sina organisationers represenatation.
Här är jag övertygad om att företag kommer hamna efter om inte fler chefer ser bredare på inkludering än kön. Det kan vara olika bakgrunder och erfarenheter kopplade till etnicitet, funktionsvariationer eller annan branschbakgrund. Allt detta är aspekter som ger olika perspektiv på affären och skapar utveckling. Ett bolag behöver helt enkelt också representera samhället det är en del av. Det vinner vi alla på.
Så vad kan du som rekryterande chef eller HR tänka på när du rekryterar? Hur kan du utmana din s.k. unconsious bias? Det kan vara så enkelt som att t.ex inte alltid utgå från att kandidater som studerat på vissa universitet är de bästa, att man ser över var man annonserar efter personal eller hur annonsen är utformad.
Ta också gärna hjälp av oss som är experter här. Vi stöttar dagligen företag i att inkludera och skapa förändring och utmanar gärna organisationer att våga tänka nytt.
– Delal Apak, VD och delägare på Novare Intro