Innovationschefer på besök i Shenzhen ”Kinas Silicon Valley”
Ledarskapsprogram • Nyhet
Novare Leadership Academy driver sedan 2016 ett innovationsprogam i samarbete med Svenska Dagbladet, Cheetah Disruptive Innovation Program, för seniora förändringsledare. Som en del av programmet reste deltagarna till Hongkong & Shenzhen, “Kinas Silicon Valley”.
Lärdomarna från resan var många, och likaså insikterna om att våra nordiska bolag behöver öka medvetenheten om Kinas tillväxt och digitala mognad samt komma upp i “Shenzhen Speed”.
“Vi valde att åka till ”the Greater Bay Area” för att på riktigt, och inifrån, förstå vilken otrolig innovationskraft och marknadspotential som finns i regionen. Här finns en stor del av världens mest snabbväxande och innovativa bolag – och vi ser att kunskapen hos många svenska ledare kring dessa företag och varumärken är låg”, säger Sara Hellsten, programansvarig för Cheetah på Novare Leadership Academy.
Företagsbesök hos Kinas tech-giganter
Under en intensiv vecka genomfördes företagsbesök hos bland annat Tencent (ett av världens största techbolag som bl.a. har superappen WeChat), försäkrings- och fintechbolaget PingAn, drönarföretaget DJI, Alibabas matvarukedja HEMA, Huawei, indfluencerbyrån Viral Access, hårdvaruacceleratorn Seeed Studio och techstyle-hubben The Mills Fabrica.
Huawei bjöd in Cheetah-gruppen både till huvudkontoret i Shenzhen och till deras nya site i Dongguan, där vi fick besöka en fabrik och se deras R&D-campus som är utformat efter 12 europeiska städer och arbetsplats för 25 000 medarbetare. Besöket inleddes med en 8 km lång tågresa genom ”städerna”.
Trendspaning i Shenzhen
Några tydliga trender som deltagarna tog med sig från resan:
- Shenzhen Speed – ”Things are happening NOW! Always speed before perfection”
- Ecosystems & SuperApps – “The big Chinese tech-companies are moving fast towards building the super apps focusing on creating complete ecosystems for their users”
- Innovation Rules – ”Most of the tech gigants have a majority of employees in R&D”
- Data is everywhere! – “Data is no longer the new oil that we need to find and refine for value. It’s now the molecule of a whole business coming together and in different combinations construct solutions to the users”
- Delivery 3.0 – 20 million food delivery orders a day in China. “The goods will arrive 14.57, not 14.58. If they do, then you will get a refund”
Ögonöppnare att själv se Kinas innovationskraft och tillväxttakt
Det var ingen tvekan i gruppen om att resan var en ögonöppnare på många vis. Kinas extrema tillväxt väckte en stark känsla av “sense of urgency”. Några konkreta action som deltagarna nu ska implementera i sina bolag:
- “I need to open up and collaborate with suppliers, customers, universities and start-ups”
- “I need to hire a data scientist”
- “Sweden is in deep trouble. We will never compete unless we realize this and start acting more forcefully. We need to get a sense of urgency.”
“Oavsett om du som ledare har som avsikt att etablera din organisation på den kinesiska marknaden eller inte så behöver du, för att kunna ta rätt strategiska beslut, göra mer än att omvärldsbevaka på avstånd. Man behöver vara på plats för att själv testa framtidens tekniska plattformar. Det var fascinerande att se snabbheten i hur fort man kan gå från idé till prototyp till storskalig tillverkning på bara några veckor – här finns verkligen allt på armlängds avstånd” avslutar Sara Hellsten, programansvarig för Cheetah.
Om innovationsprogrammet Cheetah
Cheetah Disruptive Innovation Program riktar sig till seniora ledare med uppdrag att driva förändring och innovation. Deltagarna kommer från olika bolag och branscher och tillsammans får de knyta värdefulla kontakter samt ta del av ny kunskap genom möten med framstående ledare och exporter inom innovation, ledarskap och digitalisering.