Ellen spanar
Ordens betydelse
Är vi medvetna om ordens kraft i jobbannonser? Språket som används i dessa kan nämligen spela en stor roll i om kvinnor söker olika tjänster. Forskning visar att män och kvinnor reagerar olika på agentic language (som är självorienterat och fokuserar på makt och prestation, exempelvis driven och självständig) och communal language (som fokuserar på harmoni och samarbete, exempelvis ansvarsfull och ärlig), där män identifierar sig mer med agentic language och kvinnor med communal language. Resultatet visade att kvinnor upplevde att jobbannonser med en övervägande del agentic language var mindre tilltalande och fick av dem betydligt färre ansökningar. För män var annonser med communal language bara något mindre tilltalande. Hur ser din jobbannons egentligen ut? Ta enkelt reda på det här (endast engelska funkar).
17 frågor inför en rekrytering
Det kan vara mycket att tänka på vid en rekrytering… Även om man använder sig av en Executive Search firma kan det finnas många frågetecken, och hur vet man om man har hittat rätt firma att ta sig an rollen? Här finner du 17 värdefulla frågeställningar att ta in i ett första möte.
Ta hand om alla kandidater
Den rådande bristen på talang i dessa osäkra marknadstider gör det extra viktigt att värna om kandidater. Även om alla kandidater inte får jobbet i fråga, ska de behandlas som att de en dag skulle kunna få det, det handlar om att skapa en positiv kandidatupplevelse under hela rekryteringsprocessen – säger Kevin Grossman, President på TalentBoard. Det är 38 % mer sannolikt att kandidater som har haft en positiv kandidatupplevelse accepterar ett jobberbjudande, och 30 % mer sannolikt att de med en positiv upplevelse söker en roll igen. För att skapa en positiv kandidatupplevelse tipsar Kevin bland annat om att kommunikation och feedback gör hela skillnaden – informera och följ upp, gärna så snabbt som möjligt, samt att använda automatiserade meddelanden – men få det att kännas genuint och mänskligt. Läs om fler tips här.
Den här texten skrev jag klart i tid i alla fall
Har du en tendens att skjuta upp deadlines som ligger långt fram i tiden? Då är du inte ensam. Forskning har visat att människan har en grundläggande psykologisk preferens för brådskande deadlines – vi vill avsluta uppgifter som är mindre viktiga men brådskande, och skjuter därmed upp långsiktiga uppgifter, oberoende av dess innebörd eller konsekvens. Dessutom är det mer sannolikt att uppgifter med deadlines långt fram i tiden uppfattas som svåra. Viktiga mönster att ha i åtanke både gällande dig själv och för chefer.
”Flexcation” – den nya HR-trenden
I en USA-baserad studie visade det sig att mer än hälften av de tillfrågade hade planer på att förlänga sin vistelse på en semesterort för att starta arbetshösten på distans – något som nu går under namnet ”Flexcation”. Efterfrågan av detta upplägg är stor och hela 71 % skulle överväga att byta roll om de då och då fick möjligheten att arbeta från valfri plats. Det förutspås att trenden kommer accelerera ytterligare och att vi kommer se fler och fler företag ta till sig Work-From-Anywhere-policies.
– Ellen Bergstedt, Researcher på Novare Executive Search